Začne rekonstrukce Barrandovského mostu. Hřib prosí o trpělivost a varuje před Janovem
OPRAVA BARRANDOVKÉHO MOSTU
O víkendu začíná rekonstrukce jednoho z nejvytíženějších mostů v republice. Po více jak 30 letech provozu projde rekonstrukcí Barrandovský most. První etapa rekonstrukce by měla probíhat 110 dní. Opravárenské etapy budou celkem čtyři. Cílem je především oprava izolace a instalace nových mostních lan.
Dopravní omezení začala platit již od této soboty, v oblasti se vytvořily krátké kolony. V pondělí začnou dělníci s frézováním vozovky. Vedení Prahy ujišťuje, že dopravní omezení byla dlouhodobě plánována, a to i za pomoci počítačového modelování. Kvůli omezení provozu na mostě, kde bude po dobu rekonstrukce uzavřen jeden pruh v každém směru, se změní dopravní situace na pražském okruhu. Dočasně byl otevřen sjezd dálničního okruhu na Písnici, který bude po rekonstrukci ale opět zavřen. Zároveň u Lihovaru na druhém břehu Vltavy vznikla rampa pro otáčení a u Zbraslavi u mostu Závodu míru bude rozšířena kapacita křižovatky. Nicméně je uzavřena silnice v Břežanském údolí, kterou bylo možné rovněž sjed k řece a pak přejet Vltavu přes zmíněný most Závodu míru.
Barrandovský most se nachází na hranici životnosti, dopravě slouží již 34 let a za toto období neprošel větší opravou, pouze částečnou v letech 2006 až 2007. "Opravit musíme hlavně celou nosnou konstrukci a také předělat izolaci mostu, aby do něj už nezatékalo. Most dostane i zbrusu nová betonová svodidla, římsy, vyměníme povrch vozovky a pro pěší zrekonstruujeme chodníky," uvádí magistrát na stránkách Barranďák, které informují o průběhu rekonstrukce.
Primátor Hřib požádal především o trpělivost v prvních dnech rekonstrukce. "Prosím Pražany především v prvních dnech oprav o trpělivost, než si vše sedne. Děkuji! A neváhejte využívat navigace i na důvěrně známých trasách," uvedl na Twitteru. Most po celou dobu rekonstrukce bude průjezdný, uzavřeny vždy budou pouze dva z osmi pruhů.
Začínajcí rekonstrukci představil na sociálních sítích ve videu, kde hájil začínající rekonstrukci jako nutnou k zamezení katastrofy. Za příklad dával zřícení dálníčního mostu v Janově v roce 2018 či zřícení Trojské lávky v Praze v prosinci 2017. Podle informací ČTK byl stav mostu vážný už v roce 2015 a rekonstrukce měla být zahájena nejpozději v roce 2020.
Barranďák opravíme. Začínáme už tuto sobotu! 👍
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) May 13, 2022
Naši předchůdci most nechali chátrat. Výsledkem jsou prorezlá ocelová lana mostu. My ale nejsme populisti. Máme odvahu dělat věci správně. Bez omezení to sice nepůjde. Věřím ale, že Pražané opravený a bezpečný most ocení. 🙂 pic.twitter.com/P4Q08y7PmB
Dělníci firmy Porr, která s městem podepsala smlouvu o rekonstrukci mostu za 600 milionů korun, provedou rekonstrukci ve čtyřech etapách. První etapa, která začne v pondělí a kvůli které začínají tento víkend dopravní omezení bude dlouhá 110 dní. Další dvě etapy, každá po 92 dnech, proběhnou v letech 2023-2024. Poslední etapa, tentokrát v délce 82 dní, skončí v květnu 2025.
Minulý rok už proběhl první stavební zásah, kdy dělníci opravili mostní pilíře. Tato rekonstrukce se obešla bez výluk.
Po Barrandovském mostě za den projede přes 140 000 vozidel a je tak klíčovou dopravní tepnou spojující tranzit z Brna na Plzeň. Na místě, kde v minulosti stálo několik pontonů, se betonový brutalistní most začal stavět v 70. letech minulého století. Zprovozněn pro dopravu pod názven Most Antonína Zápotockého byl v roce 1988.