Machalický se pustil do exředitele Novy Železného: To, že sbírá umění, neznamená, že mu rozumí

ÚHEL POHLEDU

Machalický se pustil do exředitele Novy Železného: To, že sbírá umění, neznamená, že mu rozumí
Úhel pohledu

Lukáš Machalický

Chtěl bych se vyjádřit k 20-ti stránkovému elaborátu Vladimíra Železného, který se týká výstavy Nahý v Trní. Předně jde o to, že Vladimír Železný je při nejlepším poučený laik a nevidím důvod, proč by měl v médiích hodnotit práci Národní galerie Praha (NGP).

To, že sbírá umění, neznamená, že mu rozumí a už vůbec ne, že ví, jak se vytváří koncepce a dramaturgie výstavy. To je od akviziční činnosti věc naprosto odlišná. Svědčí o tom i charakter Galerie Zlatá husa, která de facto nevykazuje žádnou aktivitu a je spíše jakýmsi depozitářem pro uzavřený okruh zájemců.

Je s podivem, že si v médiích dovoluje moralizovat člověk, který má za sebou pochybnou minulost a jeho při nejmenším manažerské pochybení stálo tuto zemi arbitráž. Skutečný důvod, proč stáhl obrazy z výstavy je ten, že jím zapůjčená díla nebyla součástí hlavního pohledu. Železný vyčítá výstavě chaos, těžko říct, co tím myslí, protože výstava je členěná do několika přesně vymezených částí a má technicistní formu.

To, že se obraz Nahý v trní stal ústředním motivem se rozhodlo až během instalace výstavy, samotný název se prokresluje jak do života Medka, tak i do konstrukce, kterou divák prochází. Ta vychází z prostředí, do kterých Medek umisťoval své postavy, zejména na raných obrazech. Jde o jakési polo abstrahované, konturou členěné prostory. Pozadí (ne jenom obrazu) bývá často důležitější, nebo stejně důležité jako námět v prvním plánu. To je ale pro autora novácké zábavy příliš složitá úvaha.

Nevidím důvod, proč si nechat líbit podobné jednání od někoho jako je Vladimír Železný, toho času politika s osmi sty preferenčními hlasy. Nejspíš zapomněl, že doba, kdy mu spoluobčané volali k nedělnímu obědu pro radu, je dávno pryč.

Sběratel umění a exředitel Novy Vladimír Železný (75) nechal z výstavy obrazů Mikuláše Medka, která probíhala od začátku září, počátkem října odvézt narychlo 11 děl, která výstavě zapůjčil. Železný se tak dostal do hledáčku části umělecké obce, která jej za stažení děl kritizuje. Železný letos kandidoval neúspěšně do Senátu za hnutí Trikolóra, v minulosti již jako senátor působil a byl taktéž poslancem Evropského parlamentu.