Rekonstrukce D1 je u konce, ale ne nadlouho. Teď se opraví cesty po stavební technice

OTEVŘENÍ DÁLNICE

Rekonstrukce D1 je u konce, ale ne nadlouho. Teď se opraví cesty po stavební technice
Rekonstrukce vyšla na 21,8 miliardy korun a silničáři opravili 160 kilometrů dálnice v obou směrech, včetně 95 mostů a 35 nadjezdů. Foto: Shutterstock
1
Domov

Echo24

Devítiletá rekonstrukce dálnice D1 skončila, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo poslední opravovaný úsek. Rekonstrukce vyšla na 21,8 miliardy Kč bez DPH, což je proti původním předpokladům asi o dvě miliardy méně. Dokončení oprav se ovšem zdrželo o tři roky, termín byl dvakrát odsouván. Omezení na dálnici budou pokračovat i v příštím roce, kdy začne rozšiřování na šest pruhů okolo Brna, oznámilo ŘSD. Některé obce kolem dálnice navíc žádají opravy poničených cest po stavební technice

„Jednalo se o největší a z pohledu organizace postupu výstavby nejnáročnější projekt, který kdy Ředitelství silnic a dálnic realizovalo,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Silničáři opravili 160 kilometrů dálnice v obou směrech včetně 95 mostů a 35 nadjezdů, dále mimoúrovňových křižovatek, středního dělícího pásu dálnice, kanalizace a několika odpočívadel. Dálnice byla rozšířena o 0,75 metru na každé straně, což by podle Mátla mělo zvýšit bezpečnost při odstavení vozidla a umožnit v případě uzavření jednoho jízdního pásu vedení dopravy v režimu 2+2 jízdní pruhy na pásu druhém.

Doplněna byla telematická zařízení a v celé délce byl položen optický kabel. Zbouráno a nově postaveno bylo 35 dálničních nadjezdů s rezervou na možnost rozšíření dálnice na šest pruhů. Podél dálnice byly instalovány nové ploty a svodidla a byl modernizován systém tísňového volání. V okolí dálnice přibyla protihluková opatření a postaveny byly čtyři ekodukty pro migraci zvěře.

Rekonstrukce D1 se proti původním předpokladům prodlužovala. O rekonstrukci bylo rozhodnuto v roce 2011, stavba začala o dva roky později a původně měla skončit v roce 2018. Termín dokončení však byl dvakrát posunut. Podle ŘSD byly problémy například s některými technickými záležitostmi, při jednáních s obcemi nebo některými vlastníky okolních pozemků.

ŘSD kvůli rekonstrukci D1 vypsalo 21 zakázek, kvůli třem z nich nyní vede soudní spory. Největší problémy vznikly na úseku 12 u Humpolce. ŘSD na konci roku 2018 odstoupilo od smlouvy s původními zhotoviteli oprav 14kilometrového úseku, se stavebním sdružením v čele s firmou Geosan. Podle úřadu stavební firmy neplnily pokyny a stavba nabrala výrazné zpoždění. ŘSD vypsali na opravy úseku následně soutěž, rekonstrukci pak dokončila firma Skanska.

Oprava silnice, kterou zničila doprava stavebního materiálu

Větrný Jeníkov potřebuje po dokončení oprav na dálnici D1 spravit silnice, které slouží jako objízdné trasy a po nichž se na dálnici navážel stavební materiál z lomu Bílý Kámen. Starostové obcí u dálnice dále počítají s tím, že v případě nehod budou auta sjíždět na regionální silnice. Jestli karambolů na opravené D1 ubude, se podle nich zatím nedá odhadnout. Zároveň se shodli, že blízkost dálnice je pro města stále také výhodou.

„Přímo u nás ve městě si myslím, že situace bude velmi obdobná, jako byla předtím,“ řekl starosta Velkého Meziříčí Alexandros Kaminaras (za Společně VM). Podotkl, že tím, že je opravená dálnice o něco širší, bude třeba i při nehodách o něco průjezdnější.

„Nicméně my máme bohaté zkušenosti s tím, že v případě, že se před jedním nebo druhým sjezdem do našeho města něco stane, tak dopravní policie zkrátka odklání dopravu do tranzitu vedoucího přes město,“ řekl. To podle starosty zřejmě potrvá, než kolem Velkého Meziříčí povede obchvat. „Což je zatím také trošku v nedohlednu,“ řekl.

V případě potíží objíždějí řidiči D1 také přes Větrný Jeníkov na Jihlavsku. „Úplně nečekáme, že by se to změnilo,“ řekla starostka Martina Lisová (TOP 09). Připomněla problémy s prodloužením oprav v dálničním úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde ŘSD měnilo stavební firmy. Přes Větrný Jeníkov se podle Lisové vozil materiál na opravy D1 mezi Jihlavou, Humpolcem a Koberovicemi. Zástupci kraje a ŘSD podle starostky slíbili, že poničený silniční průtah opraví po dokončení dálnice, tedy po její kolaudaci.

Kvůli omezením na opravované dálnici houstla doprava také v Humpolci, především na tahu I/34. „Trápilo to obyvatele města. Zprovoznění (D1) vnímáme pozitivně a s úlevou,“ řekl humpolecký starosta Karel Kratochvíl (ODS). I Humpolec by chtěl mít silniční obchvat, k němuž teď radnice nechá zpracovat technickou studii. Cílem je ulevit městu od tranzitní dopravy na trase mezi Pelhřimovem a Světlou nad Sázavou.

V příštím roce budou práce pokračovat

Práce se ovšem na část D1 brzy vrátí. Příští rok začne rozšiřování na šest pruhů okolo Brna od 182. kilometru po 210. kilometr, kde se odpojuje silnice E50 na Slovensko. Práce potrvají několik let. První rozšiřovaný úsek bude mezi 194. a 196. kilometrem. Důvodem je velký provoz na této části dálnice.

Dálnice D1 je nejstarší a nejdelší českou dálnicí, v některých úsecích i nejvytíženější a nejnebezpečnější. A nyní také vinou častých dopravních oprav a mnohaleté modernizace nejpomalejší. Zrekonstruována byla část dálnice mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou u Brna.

Sdružení dopravců Česmad Bohemia již kritizovalo, že ani rekonstrukce dálnice nezlepší stav ohledně parkovacích míst pro kamiony. Podle sdružení chybí na tuzemských dálnicích přes 2000 parkovacích míst pro kamiony.