Bude se opět létat z Londýna do New Yorku za tři hodiny? Boeing investuje do vývoje nadzvukových letadel

Návrat nadzvukových letů?

Bude se opět létat z Londýna do New Yorku za tři hodiny? Boeing investuje do vývoje nadzvukových letadelNOVÉ
Concorde Foto:

Foto: Shutterstock

1
Svět
Echo24
Sdílet:

Boeing významně investoval do firmy, která vyvíjí nadzvukový obchodní letoun. Detaily transakce firma Aerion sídlící v americkém státě Nevada ani největší výrobce letadel na světě nezveřejnili. Boeing doufá, že mu moderní špičková letadla umožní zkrátit dobu letu. Vyvíjený typ Aerion AS2 uletí až 1000 mil (1609 kilometrů) za hodinu, a je tak až o 70 procent rychlejší než konvenční obchodní letadla.

Na zprávu zareagovaly akcie Boeingu. Poté, co obchodování otevřely poprvé nad 400 dolary, ještě přidaly a po 19:00 SEČ vystoupaly až na 407,78 dolaru za akcii.

Boeing poskytne supersonicu vyvíjenému Aerionem, jenž má být uveden do provozu v roce 2023 a stojí 120 milionů dolarů (2,7 miliardy Kč), inženýrské, výrobní a letecké testovací služby.

Nové americké firmy Aerion, Boom Supersonic a Spike Aerospace obnovují snahy o zavedení nadzvukové osobní letecké dopravy. Ta dosud kvůli omezením daným motory bojovala s podzvukovými hlukovými standardy. Aerion ale v říjnu podle agentury Reuters oznámil, že jeho letoun bude schopen vzlétat a přistávat, aniž by se musely měnit americké předpisy.

USA kvůli nadzvukovým letům mění legislativu

Nový letecký zákon ve Spojených státech vydláždí cestu k návratu komerčních letů nadzvukových letadel. Návrh zákona, který by měl vydláždit cestu k návratu komerčních letů nadzvukových letadel, byl v USA zveřejněn na podzim minulého roku. 

Nadzvukový let je takový, kdy letadlo letí rychleji, než je rychlost zvuku. Ta je označována jako Mach jedna.

British Airways ukončily komerční lety svým letadlem Concorde, jediným nadzvukovým letadlem pro přepravu cestujících, který byl v provozu, a to 24. října 2003. British Airways provozovaly letoun spolu s Air France, která pravidelné lety ukončila v červnu 2003. Posledním komerčním letem byl let z newyorského letiště Johna F. Kennedyho. Concorde měl v době, kdy ukončil provoz, rychlost 1350 mil za hodinu (mph, 2173 kilometrů za hodinu), tedy Mach dvě. Letoun byl vyřazen, protože nebyl ziskový a také kvůli omezení sonických třesků nad pevninou.

Sonický třesk je zvukový efekt způsobený rázovou vlnou z letadla, které se dostane na rychlost vyšší než rychlost zvuku. Není slyšet na palubě letadla, ale slyší ho lidé venku jako silnou ránu podobající se výstřelu.

Nad pevninou USA je v současnosti zakázané překonávat zvukovou bariéru. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) však upozornil, že v rámci nového zákona chce zvrátit nařízení z roku 1973, které zakazuje civilní lety nadzvukovými letadly. Na návrhu zákona se již shodli republikáni i demokraté. FAA nyní sesbírá aktuální údaje o nadzvukovém cestování a stanoví nová pravidla standardů hluku.

Do konce roku 2019 by měla být vytvořena nová pravidla pro firmy, které budou chtít vyvíjet nadzvuková letadla. Předpisy upravující lety nadzvukovými letadly by měly být v platnosti do konce roku 2020.

Různé firmy již sázejí na návrat komerčních nadzvukových letadel. Denverská firma Boom Supersonic vyvíjí letadlo o rychlosti 1451 mph (2335 km/h) s 55 sedadly, které by mohlo letět trasu z Washingtonu do Londýna tři a půl hodiny. Menší testovací letadlo XB-1 nedávno dokončilo testy ve větrném tunelu a vzlétnout by mělo v příštím roce. Firma uvádí, že plánuje mít připravené nové letadlo pro komerční služby do roku 2023.

Společnost Lockheed Martin pracuje s americkým Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA) na vývoji předváděcího letounu s nízkým třeskem, které by vydávalo slabší hluk při sonickém třesku než Concorde. Letoun, který má mít rychlost 1081 mph (1745 km/h), tedy Mach 1,4, je ve vývoji od roku 2016 a má být dodán NASA koncem roku 2021. Poté chce NASA uskutečnit lety s tímto letadlem přes města v USA a otestovat hluk.

Také výzkumníci v Japonsku či Rusku oznámili, že pracují na testovacím stroji s nízkým třeskem.

Čtěte také: Prokleté „tučko“. Kariéra nadzvukového letounu Tu-144 byla krátká a neúspěšná

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články