Peugeot 208: Stylový šetřílek

Peugeot 208 1.5 BlueHDi

Peugeot 208: Stylový šetřílek
Malý městský vůz v podobě Peugeotu 208 se aktuálně prodává ve své druhé generaci. Foto: Peugeot
10
Auto

Malý městský vůz v podobě Peugeotu 208 se aktuálně prodává ve své druhé generaci. Můžete si vybrat z komplexní palety motorizací, my vyzkoušeli úspornou vznětovou variantu.

Vybrat pro malý vůz vznětový motor 1,5 BlueHDi by mělo dávat smysl minimálně z hlediska spotřeby. Výrobce slibuje, že čtyřválec zvládne jezdit s kombinovanou spotřebou 4,1 l / 100 km a vypustí pouze 107 gramů emisí CO2. Motory HDi si i v našich končinách vysloužily pověst spolehlivých a nenáročných společníků a poslední reinkarnace na tom nebude jinak.

Malý městský vůz v podobě Peugeotu 208 se aktuálně prodává ve své druhé generaci.
Malý městský vůz v podobě Peugeotu 208 se aktuálně prodává ve své druhé generaci. Foto: Peugeot

Vznětový motor je na rozdíl od zážehových sourozenců (či elektrické verze) nabízen pouze s manuální šestistupňovou převodovkou. Čtyřválec je dobře a nerušivě odhlučněn s tím, že točivý moment 250 Nm nastupuje v 1750 otáčkách. Maximální výkon 100 koní je dostupný v 3750 otáčkách. A právě mezi těmito hodnotami je využitelné pásmo otáček. Motor není (a nikdy nebyl) příliš točivý, jeho charakteristika je v průběhu času víceméně stejná. V případě potřeby prudšího zrychlení nebo při jízdě trasou s pestrým profilem je nutnější častější přeřazování, což příliš nevadí, protože tradiční manuální převodovka se ovládá příjemně. Dynamika je vzhledem k hmotnosti 1165 kg průměrná, zrychlení na stovku zabere 10,2 s a maximální rychlost 188 km/h dostačuje. Malý Peugeot v pohodě jezdí do 5 l / 100 km, a i když na něj přitlačíte, těžko se dostanete nad 6 l/km. Typická výhoda motoru HDi tedy zůstala zachována.

Peugeoty z hlediska vnějšího vzhledu rozhodně nezapadnou v davu. Naopak, výrazná maska chladiče i svalnaté proporce pětidveřového hatchbacku přitahují pozornost, zejména ve spojení s některou z příplatkových zářivých metalických barev. Usednutí do interiéru odhaluje slušná sedadla i dostačující prostor pro cestující vzadu (a 352 až 1149 litrů v prostoru pro zavazadla). Odkládacích míst je v útulném interiéru dostatek a jsou uspořádána tradičně. Jedna specialita ovšem zaslouží zmínku – výklopná schránka na středovém tunelu, která umožňuje zafixovat mobilní telefon, a to i ten největší.

Foto: Foto: Peugeot

Možná se ptáte, k čemu je to dobré, když většina výbav nabízí navigaci. Peugeot se sice chlubí svým digitálním kokpitem i-Cockpit, ovšem v praxi je pomalý a jeho navigace ani ne průměrná. Pokud si tedy nechcete zrcadlit telefon (což skoro nikdo nedělá), tak pro navádění například ve velkém městě stejně využijete Waze nebo jinou aplikaci. Pak se hodí, že máte displej svého telefonu v dohledu. Ovládání většiny prvků na centrálním displeji stále není vychytané a systém občas nereaguje ani na lištu rychlé volby. Nemluvě o tom, že zbytečně odvádí pozornost od řízení. Digitální přístrojový štít má sice pěknou 3D grafiku a slušné možnosti individualizace zobrazených údajů, ale skoro v žádné normální pozici za volantem z něj řidič skoro nic nevidí. To se nezměnilo. Stejně jako zbytečný středový tunel, který běžnou postavu neustále tlačí do pravého kolena.

Pak je tu velmi malý volant oválného tvaru. Řízení je s ním sice rychlé, ale k motokárové přesnosti má daleko. Přeposilovaný systém vyžaduje soustředěnost, a i když ve městě přispívá k manévrovatelnosti, na okreskách spíš překáží. Poslední výtku k interiéru směřujeme ke startovacímu tlačítku. Koncern PSA ho už několik let montuje skoro do všech aut, takže otravuje život statisícům lidí. Kde je problém? Ve špatné aretaci – tlačítko je nutné stisknout až nepříjemně silně, aby reagovalo, a to jak při startování, tak při zhasínání motoru.

Foto: Foto: Peugeot

Novou 208 lze ale pochválit za dobrý podvozek a celkově slušné jízdní vlastnosti. Pneumatiky Michelin přispívají k dobré trakci, zatímco zavěšení výborně žehlí nerovnosti a čitelnost celku umožňuje i nečekaně svižné manévry.

Peugeot 208 je nabízen v šesti různých výbavových stupních s akčními cenami od 369 000 Kč. Dobře vybavená vznětová verze přijde na zhruba půl milionu korun. Není to málo, ale ani moc. Jen kdyby se v průběhu životního cyklu podařilo vychytávat ty otravné nedostatky, které kazí celkový dojem.

Plusy:

Nízká spotřeba, jízdní vlastnosti, sedadla.

Minusy:

Startovací tlačítko, ovládání prvků přes displej, volant.