2 Reakce na reformy

Francie opět stávkuje a demonstruje. Kamiony blokují silnice, nejezdí vlaky

, NOVÉ

Témata: , ,

Silniční dopravu ve Francii v sobotu narušil protest několika stovek řidičů kamionů, kteří svými auty blokovali některé hlavní dopravní tepny v zemi na protest proti zahraniční konkurenci a proti záměru vlády zvýšit daň z pohonných hmot. Nevyjela ani většina vlaků – podle stanice France-Info až devět z deseti – kvůli stávce proti penzijní reformě prezidenta Emmanuela Macrona. V Paříži a dalších městech znovu vyšli do ulic protestovat proti údajné ekonomické nespravedlnosti přívrženci hnutí tzv. žlutých vest. Pořádkové síly v metropoli podle webu stanice BFMTV proti demonstrantům použily slzný plyn.

„Zastavujeme hlavně zahraniční nákladní auta – bulharská, česká, litevská, polská – asi tak na 20 minut a pak je necháváme jet dále,“ řekl agentuře AFP generální tajemník sdružení přepravců OTRE Philippe Bonneau u obce Oissel na severu země, kde asi 70 až 100 kamionů zablokovalo kruhový objezd.

Demonstranti blokují na 15 místech hlavně silniční tahy se silným provozem zahraničních kamionů. Protest má skončit před příchodem noci, aby neohrozil bezpečnost, řekl AFP Jean-Marc Rivera z OTRE.

Narušena je podle něj doprava hlavně okolo hlavního města, na dálnicích ve střední a východní části země, jakož i na jihu a jihozápadě Francie. Blokády či jízda hlemýždím tempem místy způsobily až několikakilometrové zácpy.

Ekologickou daň chce vláda zavést pro kamiony nad 3,5 tuny, které jezdí po silnicích mimo dálnice. Měla začít platit od začátku příštího roku, ale termín byl odložen na neurčito. Otázkou se bude zabývat zvláštní parlamentní výbor. Chystané zvýšení daně o dva centy z litru nafty má příští rok vynést 140 milionů eur (asi 3,5 miliardy Kč) na financování dopravní infrastruktury.

„Terčem těchto akcí jsou zahraniční kamiony, které na rozdíl od francouzských nepřispívají k financování infrastruktury a navíc se ve Francii dopouštějí porušování místních zákonů a evropských předpisů při tzv. kabotáži (dočasném provozování vnitrostátní přepravy v hostitelském státě),“ řekl Rivera. Zahraniční firmy podle něj nerespektují sedmidenní limit a svým zaměstnancům vyplácejí poloviční mzdy. Zavedení daně z paliv by podle něj cizí konkurenci ještě více zvýhodnilo.

Silniční blokády přišly v době, kdy Francie od čtvrtka čelí masivní stávce – zejména v hromadné dopravě – proti důchodové reformě, která má podle Macrona zjednodušit a zefektivnit penzijní systém. Ten v současnosti pracuje s více než čtyřmi desítkami odlišných pravidel pro různé profese.

Ve společnosti přivyklé na stávky a boje za práva pracujících hodně lidí podporuje protesty, ale tato nálada může podle komentátorů opadnout, pokud doprava bude stát i příští týden. S uzavřenými stanicemi pařížského metra a pustými nádražími se musejí potýkat nejen turisté. „Věděla jsem, že to potrvá, ale nečekala jsem takový chaos,“ řekla AP Ley Basakiová, která se snažila dojet do práce v metropoli z pařížského předměstí, ale uvázla na nádraží. „Není tady vůbec nic. Žádný autobus, nic, nic, nic.“

Čtěte také: Lidé budou muset víc pracovat, vzkázal stávkujícím Macronův premiér

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

,