V Maďarsku se hroutí zásobování palivy, u pump se tvoří dlouhé fronty

NEDOSTATEK PALIVA

V Maďarsku se hroutí zásobování palivy, u pump se tvoří dlouhé fronty
Maďarsko se potýká s nedostatkem pohonných hmot. Ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika

Maďarský trh s pohonnými hmotami se hroutí a lidé se obávají nedostatku paliv. U pump se tvoří fronty dlouhé několik stovek metrů a motoristé si mohou koupit benzín a naftu „na příděl“. Nedostatek paliva se začíná dotýkat i metropole Budapešť. „Situací je ohroženo i sousední Slovensko“, upozornil hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Poté, co maďarská vláda téměř před rokem zakázala zdražování paliv, muselo 260 podniků podepsat dodavatelskou smlouvu se společností MOL provozující čerpací stanice. Od společnosti přibližně 500 stanic už tři týdny nedostává paliva, informoval zpravodajský server 24-hu.

Podle prezidenta Asociace nezávislých čepacích stanic (FBSZ) Gábora Egriho, měl být cenový strop již dávno zrušen, aby se zmírnil poptávkový tlak na trhu a na rafinérii Száhahalombatta, kde podle jeho informací vznikly vážné technické problémy.

„Zastropování cen paliv celou situaci dramaticky zhoršuje, jakkoli není jedinou příčinou jejich fatálního nedostatku. Maďarsko se totiž rovněž vypořádává se závažnou, byť dílčí odstávkou hlavní rafinerie v zemi Danube, která se nachází v Száhahalombattě.“ okomentoval situaci ekonom Kovanda. „Tato rafinérie má svědomí produkci veškerých pohonných hmot na území Maďarska. Část se jich ale také dováží ze zahraničí. Rafinérie v Száhahalombattě ale nyní běží jen na zhruba 55 procent svého obvyklého výkonu,“ pokračoval ekonom. Její návrat do plného provozu je oddalován kvůli závažným technickým potížím, informoval server 24-hu. 

Kvůli zastropování cen se Maďarsku nedaří dovézt dostatečné množství pohonných hmot ze zahraničí, protože by museli dodavatelé prodávat paliva pod cenou.

„Podle dat Evropské komise z minulého týdne je nyní v rámci EU průměrná cena benzínu v Maďarsku suverénně nejnižší v celé EU, v přepočtu odpovídá zhruba 30,40 koruny za litr. Nafta je pak v Maďarsku druhá nejlevnější v celé EU, po Maltě. Nafta se v Maďarsku nyní prodává v průměru v přepočtu za 37 korun, i když úroveň stropu odpovídá zhruba 28,40 koruny na litr, jak v případě benzínu, tak nafty, “ upozornil Kovanda.

Za takovou cenu prý nenakupují všichni. „Orbánova vláda postupně zužuje okruh motoristů, kteří mohou za zastropované ceny nakupovat. Vyloučila tak například již cizince nebo třeba řidiče podnikových vozů.“ dodal ekonom.

Maďarsku prý podle Kovandy nehrozí, že přijde o dodávky ropy z Ruska. „Maďarsko si podle dnešních informací vyjednalo výjimku, takže se v dané věci nepřipojuje k ostatním zemím EU, ke státům skupiny G7 a k Austrálii, které nyní v rámci další sady sankcí začínají uplatňovat strop na námořně vyváženou ruskou ropu. To by Maďarsku mělo zajistit, že se jej nebude týkat odvetné opatření Ruska, jež uvedlo, že na zastropování cen zareaguje," uvedl Kovanda.

Maďarsku tak zřejmě nehrozí, že Rusko mu vypne dodávky ropy jižní větví potrubí Družba. "To by totiž situaci v zemi dále výrazně zhoršilo, neboť ropu z tohoto ropovodu právě zpracovává zmíněná rafinérie v Száhahalombattě. Výpadek dodávek ovšem může nastat také v důsledku bojů na Ukrajině, kde Rusko v posledních týdnech a dnes opět ve zvýšené míře útočí na energetickou infrastrukturu, včetně té příslušející k ropovodu Družba,“ doplnil ekonom.

Kovanda nakonec dodal, že se nedostatek pohonných hmot v Maďarsku může vést k problémům se zásobováním palivy také například na Slovensku nebo v Chorvatsku, kam MOL dodává.

Paliva ale nepředstavují jediný problém, jemuž v těchto dnech čelí vláda Viktora Orbána. Úroveň inflace v Maďarsku je nejvyšší od roku 1996 a  ma´darský forint se vůči euru propadl na rekordní minimum. Ekonomové předpovídají recesi v první polovině roku 2023, uvedl Bloomberg.

„Musíme tomu čelit – maďarská ekonomika je téměř ve stavu krize,“ řekl guvernér centrální banky Gyorgy Matolcsy v pondělí na slyšení v parlamentu.