Krnáčová: Nekandiduju, můžu říct pravdu. Libeňský most je nejlepší zbourat
pražský
Pražští radní dnes podpořili zbourání Libeňského mostu. Na jeho místě má vzniknout nový. Zbourání musí ještě potvrdit pražští zastupitelé. S návrhem na demolici souhlasilo sedm z 11 radních z řad ANO a ČSSD, bourání nepodpořili zástupci Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN). Most je ve špatném stavu a kvůli nutnosti podepřít některé konstrukce byl letos šest týdnů zavřený. Proti bourání se v minulosti postavila Praha 7 nebo občanská sdružení. Most z roku 1928 nebyl nikdy opravován.
Po jednání rady vystoupila před novináři primátorka Adriana Krnáčová, společně s náměstkem Petrem Dolínkem. Krnáčová zdůraznila, že vzhledem k tomu, že v nadcházejících volbách neobhajuje mandát, nemusí se snažit zaujmout voliče a může tak mluvit pravdu. „Neusiluju o přízeň voličů, můžu svobodně říkat, jak by to mělo být dál,“ řekla primátorka.
Oba představitelé hlavního města tvrdí, že rozhodnutí není politické. Pro variantu zbourání mostu podle nich mluví především ekonomická náročnost opravy a udržování stávajícího mostu.
„Obě varianty, stavba nebo oprava jsou ekonomicky srovnatelné. Nový most se staví až na sto let, o starý opravený musíte pečovat,“ uvedla primátorka. Dodala, že stejný názor mají i občané, kteří v okolí mostu žijí. „Podle průzkumu na Praze 6 a Praze 7 si většina obyvatel přeje stavbu nového mostu,“ dodala Adriana Krnáčová.
Náměstek Dolínek s Krnáčovou souhlasí. „Jednoznačně je lepší vystavět most nový,“ uvedl. Dodal, že tento scénář není novým návrhem současného vedení Prahy. „Není to nové, objevné rozhodnutí, navazujeme na rozhodnutí 4 roky staré. Před dvěma lety byla dána šance rekonstrukci, proběhla analytická činnost, a opět se prokázalo, že nový most je nejlepší řešení, dodal náměstek.
Pokud by zastupitelé na čtvrtečním jednání potvrdili rozhodnutí rady, vybraná firma by musela dodržet maximální cenu stavby, kterou by v zakázce stanovilo město. Architektonická soutěž by se nedělala, materiál radním předložil náměstek Petr Dolínek.
Proti bourání se na jednání rady postavili zástupci Trojkoalice. Záměr podle zastupitelů Matěje Stropnického a Ondřeje Mirovského (oba Zelení) nepodpoří ani na jednání zastupitelů. „Dolínek na závěr svého mandátu za sebou doslova pálí mosty. My trváme na tom, že bourat je barbarské a že má most být opraven. Zvlášť, když to zvládne i Správa železniční dopravní cesty v případě 150 let starého Negrelliho viaduktu,“ uvedl Stropnický.
Rozhodnutí se nelíbí ani starostovi Prahy 7 Janu Čižinskému (KDU-ČSL/Trojkoalice). „Součástí projektu na nový most není náhradní doprava. Nejméně dva roky bez jakéhokoliv mostu je nepřijatelné. Zkusili jsme si v zimě jeden měsíc a myslím, že to všem stačilo. Zboření cenného mostu a jeho nahrazení mostem bez architektonické soutěže je barbarství,“ uvedl.
Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory Libeňského mostu jsou architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl.