Všichni ti krásní tlustí lidé. Procházíme údolím valící se ošklivosti

ECHOPRIME

Všichni ti krásní tlustí lidé. Procházíme údolím valící se ošklivosti
Móda à la Calvin Klein. New York 20. června 2020. Foto: Profimedia.cz
Týdeník

Martin Weiss

Podívejte se na instagramový účet The Rich Kids of Instagram. Agreguje fotografie, které postují mladí, bohatí, chlubiví lidé dnešního světa. Brzy zjistíte, že tato globalizovaná kultura je velmi uniformní. Dominuje jí několik luxusních značek, které si z nějakého důvodu právě tento lidský typ oblíbil nápadně víc než jiné – auta Lamborghini a Bentley, oblečení a doplňky Louis Vuitton a Versace, šampaňské Dom Perignon.

A ještě jedna věc je zvláštní. Zatímco jejich předchůdci by se v nějakém alternativním minulém století s Instagramem fotografovali ve společenských oblecích a róbách, výjimečně ve sportovním oblečení, ti dnešní pózují mnohem neformálněji. Tím nemyslíme džíny, ale spíš tepláky. Ano, teplákové soupravy a tenisky, byť luxusních značek.

To proto, že jejich referenční kulturou, z níž k nim přeskakuje nejvíc inspirace, je kultura amerického hip hopu. Tedy v podstatě kultura gangsterská. Peníze v ní jsou určeny k okázalé spotřebě, ne k tomu, aby vás posunuly na jinou společenskou úroveň. Úspěšný raper dává vzhledem i chováním najevo setrvalou příslušnost ke ghettu.

Když se podíváte na historické fotografie, občas svým necvičeným okem nerozeznáte rozdíl mezi oblečením lidí z vyšších a nižších vrstev. Lidé z nižších vrstev se při slavnostnějších příležitostech snažili oblékat pokud možno stejně jako honorace. Ještě na fotografiích prvních tureckých gastarbeitrů, kteří přicházeli od padesátých let do Německa, vidíme muže v sakách. Jak jsme od těch dob dospěli ke světu, kdy si v obchodech kupujeme roztrhané džíny a nouveau riche se fotí v teplácích?

Celý text si můžete přečíst na EchoPrime. Nebo v tištěném vydání Týdeníku Echo. Předplatit si jej můžete zde.

Foto: Týdeník Echo