„Úplně nová“ D1 byla slavnostně otevřena. Rekonstrukce a omezení provozu budou ale pokračovat

OTEVŘENÁ DÁLNICE D1

„Úplně nová“ D1 byla slavnostně otevřena. Rekonstrukce a omezení provozu budou ale pokračovat
Premiér Andrej Babiš a vicepremiér Karel Havlíček na oficiálním otevření D1. Foto: Hnutí ANO
1
Domov
Echo24
Sdílet:

Premiér Andrej Babiš (ANO) se na sociálních sítích sice chlubí dokončením rekonstrukce dálnice D1, kterou dnes slavnostně po dlouhých letech a odkladech slavnostně otevřel. Práce na "úplně nové D1", jak říká premiér, ale nekončí. Během osmi let rekonstrukce se opravilo a rozšířilo 160 kilometrů povrchu a 95 mostů. Na svou opravu ale ještě čeká most Šmejkalka, práce budou pokračovat na dalších třech úsecích a na příští rok je naplánováno rozšiřování úseku dálnice okolo Brna na šest pruhů.

Rekonstrukce vyšla na 21,8 miliardy Kč bez DPH, což je proti původním předpokladům asi o dvě miliardy méně. Dokončení oprav se ovšem zdrželo o tři roky, termín byl dvakrát odsouván. O rekonstrukci bylo rozhodnuto v roce 2011, stavba začala o dva roky později a původně měla skončit v roce 2018. „Nebýt aktivistů, mohla být hotová už před rokem a půl,“ řekl premiér Babiš.

Silničáři opravili 160 kilometrů dálnice mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou u Brna v obou směrech včetně 95 mostů. Dálnice byla rozšířena o 0,75 metru na každé straně. Většina prací dělala za provozu. „Za těch osm let tady projelo 128 milionů aut,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Na dálnici byla také doplněna telematická zařízení a v celé délce byl položen optický kabel. Zbouráno a nově postaveno bylo 35 dálničních nadjezdů s rezervou na možnost rozšíření dálnice na šest pruhů. Podél dálnice byly instalovány nové ploty a svodidla a byl modernizován systém tísňového volání. V okolí dálnice přibyla protihluková opatření a postaveny byly čtyři ekodukty pro migraci zvěře.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl na dnešním oficiálním otevření posledního zrekonstruovaného úseku mezi Velkým Beranovem a Měřínem uvedl, že všechny opravné úseky by měly být zkolaudovány v příštím roce. Premiér Andrej Babiš (ANO) míní, že se D1 stala symbolem nehod, výluk a měla špatnou "image". Záruka na opravenou dálnici D1 je podle premiéra deset let, její životnost je 30 let.

Poslední dopravní značení byla z dálnice odstraňována v noci na sobotu.

Rekonstrukce dálnice se potýkala i s problémy s materiálem. Na začátku září se rok otevřená opravená část dálnice na Benešovsku musela znovu uzavřít, zjistilo se totiž, že na ní praská beton a stav vozovky je tak špatný, že by nepřežil zimu. „V povrchu vozovky byly zjištěny trhliny. Sahají do hloubky zhruba dvou centimetrů v rychlém pruhu, v pomalém pruhu jsme se dostali až do hloubky tří centimetrů,“ řekl tehdy ředitel úseku kontroly kvality staveb ŘSD Jiří Hlavatý. „Pravděpodobnou příčinou je technologická nekázeň, kdy došlo k rozdílné konzistenci ve spodní a horní vrstvě krytu,“ řekl Hlavatý. Stát za opravu nic neplatil, náklady uhradila v rámci reklamace dodavatelská firma Eurovia. Psali jsme o tom zde.

Práce na dálnici nekončí

V současné době se ještě dokončují práce na třech úsecích, týkají se například vegetace. Hotové by měly být do konce letošního roku. „Případně některé záležitosti, jako je odvoz stavebního materiálu, budou probíhat ještě na jaře 2022,“ uvedl Mátl. Podle něj by to nemělo mít žádný dopad na provoz.

ŘSD kvůli rekonstrukci D1 vypsalo 21 zakázek, kvůli třem z nich nyní vede soudní spory. Největší problémy vznikly na úseku 12 u Humpolce. ŘSD na konci roku 2018 odstoupilo od smlouvy s původními zhotoviteli oprav 14kilometrového úseku, se stavebním sdružením v čele s firmou Geosan. Podle úřadu stavební firmy neplnily pokyny a stavba nabrala výrazné zpoždění. ŘSD vypsalo na opravy úseku následně soutěž, rekonstrukci pak dokončila Skanska.

Práce se na část D1 brzy vrátí. Příští rok začne rozšiřování na šest pruhů okolo Brna od 182. kilometru po 210. kilometr, kde se odpojuje silnice E50 na Slovensko. Práce potrvají několik let. První rozšiřovaný úsek bude mezi 194. a 196. kilometrem. Důvodem je velký provoz na této části dálnice. Připravuje se ještě také oprava mostu Šmejkalka přes Hrusický potok u Senohrab u Prahy. Práce by tam měly začít v roce 2022 nebo 2023 a omezení se bude týkat úseku o délce asi jednoho kilometru.

Dálnice D1 je nejstarší a nejdelší českou dálnicí, v některých úsecích i nejvytíženější a nejnebezpečnější a nyní také vinou častých oprav a mnohaleté modernizace nejpomalejší.

Sdružení dopravců Česmad Bohemia již kritizovalo, že oprava dálnice nezlepšila stav ohledně parkovacích míst pro kamiony. Podle sdružení chybí na tuzemských dálnicích přes 2000 parkovacích míst pro kamiony.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články