Miliardy leží ladem. Praze se nedaří investovat

peníze na rozvoj Prahy

Miliardy leží ladem. Praze se nedaří investovatNOVÉ
tunel Blanka Foto:

Foto: Archiv 

1
Domov
Vojtěch Šeliga
Sdílet:

Praze se v posledních letech nedaří utratit peníze vyčleněné na investice. Přestože nové vedení slibovalo nápravu a na letošní rok si vytyčilo 28 miliard, utratilo za první pololetí pouze 4,5 miliardy, jak informoval deník E15. Přestože koalice věří, že se většina akcí rozjede ve druhé polovině roku, hrozí reálně, že se bude opakovat osud předchozího vedení, které také nedokázalo investovat. Do budoucna by mohl pomoci městský okruh.

Přestože koalice slibovala investovat více než její předchůdci, přiznává, že se čísla zatím nezměnila. „Výše pololetního čerpání je podobná jako v předchozích letech, u nás navíc jde o první povolební rok. Projekty, které se chystají řadu let, jsme zdědili ve stavu, kdy byla nutná jejich revize nebo na nich nebylo připraveno v podstatě nic, další jsme kreslili zcela od začátku. Podzimní čerpání bude zcela jistě vyšší, rozhodující ale budou následující roky našeho volebního období,“ uvedl pro Echo24 náměstek Pavel Vyhnánek (Praha sobě).

Do budoucna by Praha měla například investovat do vnitřního okruhu, jehož novou podobu radní nedávno představili. „Nový návrh Městského okruhu počítá se zahloubením klíčových část estakád, odvedli jsme Městský okruh od zástavby a řeky, aby území nepřetínal, ale spojoval, a zachoval nejhezčí části města pro pěší, cyklisty nebo bruslaře. Navázali jsme ho také na další rozvoj dotčených území a na jejich možné propojení zástavbou nebo novými tramvajovými tratěmi a díky nové podobě tunelů jde o bezpečnější variantu pro řidiče. Zároveň ale vede ve stávající trase, takže nemusíme začínat úplně od začátku,“ uvedl pro Echo24 náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Praha má naštěstí výhodu, že i se změnou podoby trasy, nebude muset znovu žádat o posouzení vlivu na životní prostředí EIA. „Městský okruh má platné stanovisko EIA a v rámci projektování jsme připomínky zapracovávali tak, aby bilanci EIA vylepšovali, a nehrozilo tak, že by došlo při verifikaci EIA k problémům,“ vysvětlil Scheinherr.

Přestože nedokáží zatím říct, kdy bude okruh stát a kolik do něj bude muset město investovat, slibují, že se proces urychlí. „Co se týče harmonogramu, prvním krokem je projednání nového návrhu, který jsme teprve představili, zároveň ale to, že jsme výrazný posun podoby Městského okruhu zvládli připravit během půl roku, snad ukazuje, že umíme věci posouvat opravdu rychle. Dostavba městského okruhu je pro mě prioritou. ,“ uvedl pro Echo24 náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Částka neznámá

Diskutabilní je především částka připravovaného projektu. „U ceny zatím nemáme přesnou kalkulaci," řekl Scheinherr. Přesto si lze vzpomenout na lednové vyjádření primátora Zdeňka Hřiba (Piráti), kdy chtěl od premiéra Andreje Babiše (ANO) výměnou za pozemky v Letňanech příspěvek 60 miliard právě na okruh a na opravu Invalidovny. Dokončení okruhu by mělo být pravděpodobně o dost dražší než tunelový komplex Blanka, který nakonec stál přibližně 43 miliard korun.

Rozpočet na příští se zatím projednává a schvalován bude pravděpodobně v listopadu. Zůstává tudíž otázkou, kolik bude na investice přiklepnuto. Jisté je, že Praha utratí spoustu peněz za výstavbu nové trasy metra D. V rámci její přípravy již probíhá geologický průzkum, který je podle vedení města také součástí samotné výstavby. Vyhloubené tunely budou sloužit například jako větrací šachty.

Rozhodnutím, že na Letiště Václava Havla nepovede metro, si zase Praha ulevila od další drahé investice. Připravovanou moderní železnici totiž hradí SŽDC. Mezi investice Prahy ale budou v příštích letech patřit opravy silnic, výkupy pozemků, rekonstrukce kanalizací, chodníků či osvětlení.

Neschopnost investovat byla v uplynulých letech tím, co opozice koalici vedené Adrianou Krnáčovou (ANO) vyčítala, tedy že peníze v této oblasti nedokázala stoprocentně vyčerpat. „Praha nabrala za posledních pět let obrovské zpoždění. Nezahájila jedinou velkou infrastrukturní stavbu, stojí dostavba okruhu, metro D, spojení s letištěm. I proto kolabuje doprava,“ kritizovala již dříve místopředsedkyně ODS a šéfka zastupitelů ODS Alexandra Udženija. Praha chtěla na stavbu nové linky metra čerpat dotace z evropských fondů, peníze však nezískala.

Čtěte také: OBRAZEM: Vnitřní okruh půjde skoro celý pod zem

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články