Arnošt Barna: Kia musí udávat směr mobility budoucnosti

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Arnošt Barna: Kia musí udávat směr mobility budoucnosti
Do roku 2025 plánuje Kia investovat do rozvoje inovativních technologií přibližně 340 miliard korun. Foto: KIA
6
INZERCE
  • KIA
Sdílet:

Důraz na elektromobilitu, ať už jde o nabídku vozů nebo usnadnění dobíjení motoristům na cestách. A s tím související udržitelnost v podobě dosažení uhlíkové neutrality, stejně jako využívání komponentů vyrobených z recyklovaných plastů nebo třeba za pomoci veganské kůže. To jsou hlavní pilíře do budoucna, na nichž hodlá stavět automobilka Kia. O další podrobnosti jsme požádali generálního ředitele Kia Czech Arnošta Barnu, který se nezdráhal odpovědět i na dotazy týkající se jeho profesní kariéry.

Vzpomenete si, kdy jste poprvé usedl za volant a do jakého auta?

První auto, které jsem ještě před obdržením průkazu řídil, byl kamarádův starý Spartak. S ním jsme jezdili mimo silnice po blátivé polní cestě, kde jsme se učili zvládat smyk. Po vystavení řidičáku jsem pak sedm let řídil staré rodinné embéčko, než jsem mohl začít používat své první služební auto. To bylo šikovné městské autíčko Daihatsu Charade.

Co si na autech užíváte nejvíce a proč jste se rozhodl „s nimi“ spojit svůj život?

Moje láska k autům sahá do dětství, kdy jsem s tátou o rodinného mazlíčka pravidelně pečoval. Pak jsem odmaturoval na střední strojnické průmyslovce a studoval na Fakultě strojní ČVUT, kde jsem si zvolil specializaci Konstrukce spalovacích motorů na automobilní katedře. Po promoci jsem krátce pracoval jako konstruktér motorů, ale brzy si našel práci u nově vznikajících zastoupení automobilek. Tuto oblast jsem už neopustil. S auty jsem tedy spojil celý svůj život. Na tomto odvětví mě nepřestává fascinovat neustálý pokrok v technologiích, zdokonalování systémů pohonu a zavádění moderních bezpečnostních a asistenčních systémů.

Jak se stalo, že jste na řadu let zakotvil právě v Kia?

V české pobočce Kia jsem pracoval v letech 1997 až 2000, pak jsem se na několik let přesunul na pozici obchodního ředitele jedné japonské automobilky, aby se mi v roce 2008 otevřela příležitost posunout svoji kariéru se získanými zkušenostmi opět v Kia. Zde jsem od listopadu 2016 povýšil na pozici pověřeného generálního ředitele a od ledna 2017 zastávám funkci generálního ředitele.

Jak dnes charakterizovat značku Kia?

Dnešní Kia už nechce být pouhým výrobcem automobilů, ale má ambice stát se jedním z lídrů vývoje nových rozmanitých způsobů mobility. Kromě ekologických pohonných jednotek se soustředí například také na vývoj létajících dopravních prostředků. A zajímá se i o další trendy, jako je například carsharing nebo rozvoj nových forem financování. Loni jsme například spustili online prodej automobilu. Řečeno v kostce, nejenže si nechceme nechat ujet vlak vývoje, ale naopak chceme být tím, kdo udává jeho směr a nabízí smysluplná a funkční řešení pro život zákazníků ve 21. století.

Světem automobilismu dnes jednoznačně hýbe elektromobilita. Jak se v této oblasti angažuje Kia?

Do roku 2025 plánuje Kia investovat do rozvoje inovativních technologií přibližně 340 miliard korun, přičemž výrazná část z těchto peněz bude použita na rozvoj elektromobility. Uvědomujeme si, že největší podíl na emisích uhlíkových plynů má právě automobilová doprava, proto jsme si stanovili za cíl do roku 2035 plně elektrifikovat celou modelovou řadu v Evropě a do roku 2045 máme za cíl stát se klimaticky neutrální společností. Nechceme se přitom soustředit pouze na klasické akumulátorové elektromobily příští generace. Věříme, že budoucnost bude určitě pestrá a své místo v ní najdou také elektromobily poháněné vodíkovými palivovými články. Technologie na to je připravená. Zbývá dořešit ekologickou a levnou výrobu vodíku a dostatečnou infrastrukturu plnicích stanic.

Dalším tématem současnosti je udržitelnost. Je i toto motivem pro rozvoj elektromobility v Kia?

S ohledem na ekologii jsme se mimo jiné zavázali dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2045 napříč všemi aspekty provozu od dodávek přes logistiku, výrobu vozidel, jejich samotný provoz až po likvidaci odpadu. V rámci výroby interiéru našich nových elektromobilů, jako jsou Kia EV6 či Kia Niro EV, využíváme například veganskou kůži nebo recyklované plasty a papír. Nezapomínáme ale ani na tradiční vozy. V této oblasti jsme například zahájili vývoj syntetického paliva, které pomůže snížit emise spalovacích motorů až o 80 %.

Strategické plány pro Českou republiku jsou jistě odvážné. Můžeme nahlédnout?

Rozhodně budeme pokračovat v důrazu na elektromobilitu. Již v příštím roce plánujeme uvést na český trh jak elektromobil ze segmentu SUV s označením EV9, tak sportovní elektromobil pro vyznavače rychlé jízdy. Současně jsme si ale vědomi i důležitosti péče o ty, kteří si u nás již elektrický vůz pořídili. Chceme jim například usnadnit dobíjení ve veřejných sítích. Slabinou současné dobíjecí infrastruktury je totiž její roztříštěnost na sítě různých provozovatelů s vlastními platebními systémy, přičemž každý požaduje identifikaci svým vlastním čipem. Z toho důvodu jsme přišli s univerzální Kia EV Power Card. Nejenže s ní mohou motoristé za výhodné ceny dobíjet v dobíjecích sítích největších operátorů v Česku, ale i v zahraničí v rakouské síti Smatrics, německé EnBW, slovenských sítí Greenway a ZSE, a v případě sítě Greenway také v Polsku.

V dubnu jsme navíc spustili i novou službu Kia Charge, která je určená především pro cesty po Evropě s možností dobíjení v sítích vysokorychlostních dobíjecích stanic Ionity. S jednou identifikační kartou mohou naši zákazníci dobíjet u téměř 360 tisíc dobíjecích stanic ve 29 zemích. Součástí Kia Charge je i stejnojmenná aplikace, která nabízí například sledování historie dobíjení, vyhledávání dobíjecích stanic nebo navigování k nim. Zároveň se i sami podílíme na rozvoji infrastruktury v ČR. Za tímto účelem jsme také navázali spolupráci s energetickou společností E.ON.

Jaké mohou být průsečíky a společný zájem automobilky a energetické společnosti? Můžete popsat konkrétní výsledky vaší spolupráce s E.ON?

Jedním z hlavních předpokladů pro budoucnost elektromobility je dostatečná dobíjecí infrastruktura. Pokud nebudou mít řidiči kde dobíjet, těžko je přesvědčíme, aby si elektrický vůz pořídili. Na tom se s E.ON shodneme a spolupracujeme na budování dobíjecích technologií ve firmách i v domácnostech. V rámci našeho balíčku služeb spojených s elektromobilitou nabízíme zákazníkům dodání a instalaci domácí dobíjecí stanice, tzv. wallboxu, a to včetně vyřízení dotace na jeho pořízení. Dalším konkrétním výsledkem spolupráce s E.ON je vybudování sítě dobíječek u našich dealerů a ve školicím středisku.

Určitě přijdete letos s novými modely. Nač se můžeme těšit?

Od ledna jsme zahájili prodej páté generace našeho nejpopulárnějšího SUV Kia Sportage. Nejedná se o pouhý facelift, ale o zcela novou generaci vozu, který byl navržen na míru evropským podmínkám. Poprvé ho nabízíme i ve verzích s hybridním a plug-in hybridním pohonem. V červnu jsme také již představili druhou generaci crossoveru Niro, který nabízíme nejen jako hybrid a plug-in hybrid, ale i v čistě elektrické verzi. Kromě toho nás čeká i facelift dalšího crossoveru Kia XCeed a v závěru roku si přijdou na své skutečně nejnáročnější zákazníci. Na český trh se totiž dostane verze GT elektromobilu EV6.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Hra o damašský trůn

KOMENTÁŘ

Sovětský svaz si – se souhlasem tehdy velmi čerstvého prezidenta Háfize Asada – začal budovat základnu v syrském Tartúsu roku 1971. Po velké roztržce s Egypťany ...

00:07

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články