Mercedes: Roadster, který hýčká posádku a umí se rozvášnit
AUTO
Aktuální sedmá generace (značená jako R232) byla představena v říjnu 2021 a platí jako přímý nástupce modelu GT Roadster. Je nabízena pod hlavičkou značky Mercedes-AMG a také Mercedes-Maybach. Jednou ze změn proti předchůdci je design střechy, která je nyní plátěná a namísto hydrauliky ji ovládají elektromotory. Nechybí čtvrtá generace pohonu všech kol 4Matic nebo řízení zadní nápravy.
Pokročilých technologických prvků má SL samozřejmě mnohem víc a jejich výčet by zabral prostor menší knížky. Základem celého vozidla je hliníkový prostorový rám, který karoserii dodává výrazně větší tuhost, a přitom je lehký – základ váží pouze 270 kg.
Ani tak není SL neboli Sport Licht úplně lehké, nejsilnější verze SL 63 váží 1895 kg. Když už jsme u toho, Mercedes nabízí několik variant pohonu – základní verzi SL 43 pohání řadový čtyřválec s turbem o výkonu 421 koní, silnější SL 53 pohání čtyřlitrový osmiválec naladěný na celkových 476 k a vrcholnou SL 63 pak stejný motor s výkonem 585 koní. Doplníme, že existuje i plug-in hybridní varianta, u níž osmiválci pomáhá elektromotor a celkový systémový výkon dosahuje až 816 koní.
Na rozdíl od předchozí generace už není k dispozici plnotučný dvanáctiválec, ale přeplňovaný osmiválec je pro SL stále důstojnou volbou. Testovaná verze SL 63 s ním díky točivému momentu 800 Nm zvládne zrychlit z místa na 100 km/h za 3,6 s a maximální rychlost dosahuje hodnoty 315 km/h.
Nikoho asi nepřekvapí, že SL je velmi kvalitně a krásně postavený vůz. Hezkým vnějším detailem jsou masivní kliky, které samy vyjíždějí z boční linie. V interiéru jde hlavně o komfort a jednoduché ovládání. Sedadla sice nevypadají sportovně, ale po třech tisících testovacích kilometrech lze s klidem říct, že jsou velmi pohodlná, příjemně masírují a samozřejmě i chladí nebo hřejí (i tak bych si ale připlatil za sportovní sedadla AMG Performance). Při jízdě bez střechy, což bylo cca 50 procent našeho času, oceníte foukání teplého vzduchu na krk. S narovnaným deflektorem a zataženými bočními okny se v interiéru netvoří vzduchový vír a dá se pohodlně konverzovat nebo poslouchat kvalitní audio Burmester. Doplníme, že střecha se stáhne za 15 sekund a umí to do rychlosti 50 km/h.
I když je interiér velmi moderní a nechybí mu digitální přístrojový štít a velká, sklopná obrazovka uprostřed, na ovládání jsme si nemuseli stěžovat – ovladače i rozhraní jsou uživatelsky přívětivé, takže se člověk může plně soustředit na plavnou jízdu.
Tedy v případě, že máte nastavený uvolněný režim Comfort, kdy jsou výfuky tiché a odezva podvozku AMG Active Ride Control nerušivá. Oceňujeme, že i v tomto klidném režimu je posilovač řízení stále dostatečně tuhý, a ve volantu cítíme jistotu přesného vedení vozu. Změny režimu se projeví celkem výrazně – ostřejší režimy jsou znát změněnou odezvou motoru, převodovky, podvozku a mnoha dalších prvků. Elegantní voliče na volantu umožňují otevřít výfuky nebo nastavit aktivní aero vpředu a vzadu, které jinak pracuje zcela samostatně a pomáhá hlavně s přítlakem na nápravách ve vysokých rychlostech, a tím pádem i zlepšuje stabilitu auta.
Roadster s délkou 4,7 metru a 1915 mm bez zrcátek na silnici nepůsobí zbytečně obrovsky, rychle se sžíváme s tím, kde končí vyboulená kapota a kam sahají boky karoserie. O schopnosti báječně maskovat rychlost netřeba pochybovat. V běžném režimu se dá se čtyřlitrovým SL jezdit za zhruba 11–12 l / 100 km, my se pohybovali svižněji a díky rychlým dálničním přesunům a zdolávání horských pasů sportovním stylem jsme skončili na 17,1 l / 100 km u velmi čerstvého auta.
Vrcholný roadster od Mercedesu se nejvíc prodává v základní verzi SL 43, kde cena začíná od 3 409 780 Kč. Silnější SL 55 stojí 4 643 980 Kč, testovaný SL 63 pak 5 435 320 Kč a hybridní verze začíná na šesti milionech. Doplníme, že konfigurátor umožňuje výběr z nejrůznějších barevných kombinací a materiálů, takže vaše vlastní SL rozhodně nemusí být šedé – jako testovaný vůz.
Plusy: dynamika, podvozek, kvalita zpracování
Minusy: pomalu vyjíždějící klika, vyšší ceny