Tesla čelí hromadné žalobě kvůli podezření na úmyslné urychlování tachometru
ŽALOBA NA TESLU
Společnost Tesla čelí návrhu na hromadnou žalobu, v níž je obviněna z toho, že úmyslně upravuje činnost tachometrů svých elektromobilů tak, aby vykazovaly vyšší nájezd kilometrů. Tím by měly vozy dříve překročit hranici záruky, čímž by se firma Elona Muska vyhnula nákladům na opravy, informuje o tom agentura Reuters.
Žalobce Nyree Hinton tvrdí, že ujeté kilometry na displeji nezobrazují reálnou vzdálenost, ale spíše kombinaci spotřeby energie, chování řidiče a prediktivních algoritmů.
Hinton uvedl, že si v prosinci 2022 koupil Model Y z roku 2020 s údajem 36 772 mil na tachometru. Na základě porovnání s vlastními zkušenostmi a jinými vozidly zjistil, že tachometr u Tesly celkově ukazuje o minimálně 15 % vyšší hodnoty, než kolik reálně ujel. Například v určitém daném období mu auto tvrdilo, že denně najede 72 mil, přestože jeho běžné trasy za tu dobu nepřesáhly 20 mil.
Podle něj to vedlo k tomu, že základní záruka na 50 000 mil vypršela mnohem dřív, než měla, a on tak musel zaplatit opravu zavěšení kol za 10 000 dolarů z vlastní kapsy. Tedy opravu, kterou podle jeho názoru měla uhradit Tesla. „Tím, že Tesla váže záruky a limity leasingu na nadhodnocené údaje z tachometru, zvyšuje své příjmy z oprav, snižuje závazky ze záruk a nutí zákazníky kupovat prodloužené záruky předčasně,“ uvádí se v žalobě.
Podle CNBC se Tesla ani její právní zástupce k případu ve čtvrtek nevyjádřili, ale dříve popřeli všechna podstatná tvrzení v žalobě. Společnost se sídlem v texaském Austinu navíc v současnosti nemá tiskové oddělení. Hinton požaduje odškodnění i sankční náhrady pro kalifornské majitele Tesel, což by podle soudních dokumentů mohlo zahrnovat více než milion vozidel.
Případ byl tento měsíc přesunut ze státního soudu v Los Angeles k federálnímu soudu ve stejném městě.
Automobilka se v minulosti již musela bránit žalobám, které ji obviňovaly z nadsazování dojezdových vzdáleností svých vozidel. V březnu 2024 federální soudce v Oaklandu rozhodl, že řidiči v této věci musejí své nároky uplatňovat samostatně v rámci rozhodčího řízení, nikoli prostřednictvím hromadné žaloby. Případ má označení Hinton v. Tesla Inc et al, Federální soud USA, Centrální okres Kalifornie, spis č. 25-02877.