Půllitr lihoviny po zvýšení daně zdraží o 9 Kč, zaplatí to lidé, kritizuje Unie výrobců
Nárůst spotřební daně
Plánované zvýšení spotřební daně povede ke zdražení půllitrové lahve 40procentní lihoviny o 9,1 Kč, zaplatí to spotřebitelé. Uvedl to v pátek výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL) Vladimír Darebník. Ministerstvo financí, které týž den do meziresortního připomínkového řízení návrh poslalo, s unií návrh nekonzultovalo. Darebník očekává také růst černého trhu.
„Dnes (v pátek) zveřejněný návrh MF na zvýšení spotřební daně na lihoviny o 37,50 Kč na 1 litr absolutního alkoholu nebyl s UVDL konzultován,“ uvedl. Celou tuto částku bude podle něj platit spotřebitel. „Zejména u konzumních lihovin jsou marže výrobců a prodejců tak nízké, že není žádná možnost toto zvýšení kompenzovat,“ dodal.
Podle unie se u konzumních lihovin znovu otevře příležitost pro dodavatele černého trhu, protože budou mít zajímavější zisky. „Část spotřebitelů přejde ke spotřebě piva a vína, jichž se toto vládní opatření nedotklo přesto, že celková spotřeba lihovin činí v České republice pouze 27 procent celkové spotřeby alkoholu (v přepočtu na 100% alkohol) a jejich spotřeba dlouhodobě klesá, zatímco spotřeba piva a vína dlouhodobě mírně stoupá,“ upozornila.
Celkový výběr daně podle Darebníka může klesnout. „Při posledním zvýšení spotřební daně v roce 2010 došlo ke snížení celkového výběru spotřební daně v následujících čtyřech letech, které vyvrcholilo metanolovou kauzou,“ uvedl. „Tento efekt ještě prohloubí deficit ve výběru spotřební daně na lihoviny. Známe konkrétní příklady z Evropské unie – v Estonsku zvýšili spotřební daň na lihoviny a výsledkem byl pokles výběru spotřební daně o 40 procent, zatímco v sousedním Lotyšsku, kde spotřební daň nezvýšili, se zvedl objem výběru spotřební daně o 50 procent,“ dodal.
Ředitel Palírny U Zeleného stromu Pavel Kadlec dodal, že v současnosti tvoří spotřební daň v závislosti na druhu produktu třetinu až téměř polovinu ceny. O kolik by ceny vzrostly, nechce odhadovat.
Kritizoval také termín zvýšení daně. „Podle našich zkušeností víme, že prodej v předvánočním období patří k nejvyšším a splatnost spotřební daně v délce 55 dní ovlivňuje významně příjmy v prvních dvou měsících nového roku, zatímco poté následuje enormní pokles. Domníváme se, že načasování od 1.4. kalendářního roku by bylo výhodnější,“ dodal.