Ani korunu do Škody Auto
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
TREST PRO SLOVENSKÉHO EXPREZIDENTA
Státní ochranka na Slovensku dneškem končí se zajišťováním ochrany bývalého prezidenta Andreje Kisky. ČTK o tom informovalo slovenské ministerstvo vnitra, které ...
Automobilka Škoda Auto ve vlastnictví německého koncernu Volkswagen v pondělí zastavila nebo výrazně omezila výrobu ve všech třech českých továrnách. Chybí jí čipy, které jsou nedostatkovým zbožím po celém světě. Bez nich nemůžou auta fungovat. Je to základ elektroniky vozu. Kompletovat se budou jen některé rozdělané vozy. Není to poprvé, kdy výrobní linky v největší české automobilce stojí. Naposledy se kvůli nedostatku dílů zastavily 27. září.
Není to v ničem výjimečná situace. Dostává se do ní mnoho firem po celém světě. Covidové lockdowny přetrhaly a ochromily obchodní vazby. Zboží už pár měsíců neputuje po světě tak hladce, jak bývalo normou před epidemií čínského viru.
Ostatní továrny na automobily v Česku, kde se dělají vozy Hyundai a Toyota, zatím nestojí. Čipy nakupovaly s předstihem a měly je na rozdíl od Škodovky ve skladech.
Unikátní není to, co se Škodovce stalo, ale styl, jak se s tím vyrovnává. Zastavená výroba znamená to, že zdaleka ne na všechna auta se čeká stejně dlouho. Když si u prodejce chcete objednat škodovku se spalovacím motorem, máte šanci ji získat nejdřív v půlce příštího roku. Často se ale dozvíte, že spíš za patnáct měsíců. Liší se to model od modelu. Dřív než v polovině roku se ale zpravidla nového auta se spalovacím motorem nedočkáte.
Když ale budete mít zájem o elektromobil Škoda Enyaq, dostanete ho už za dva měsíce. Není to tím, že by se do těch aut dávaly diametrálně jiné čipy a ty pro spalovací auta na rozdíl od elektromobilů na trhu nebyly.
Škoda Auto se jako mnozí jiní rozhodla, že pojme čipovou krizi jako šanci. Že těch málo čipů, co má, vyčlení pro elektromobily, které bude schopná dodat zákazníkům promptně. Tím je bude motivovat, aby dali přednost elektrovozu.
Všechny automobilky mají totiž evropskou regulací diktované směrnice, jaké emise může celá flotila jejich vozů prodaná za rok mít. Když už dodaly hodně silných vozů s vyšší spotřebou, je koncem roku čas nahonit skóre elektromobily. Kdo limity nedodrží, platí pokuty.
Takže vedení Škody Auto, přesněji mateřský Volkswagen, se rozhodlo, že pod záminkou čipové krize už fakticky pro letošní rok zastaví výrobu a prodej klasických aut, o něž je přitom mezi zákazníky velký zájem. A soustředí se výhradně na elektromobily. Ten, kdo bude auto nutně rychle potřebovat, bude nedostatkem tlačený k tomu, aby vzal, co je. Elektromobil. To není žádné kouzlo nechtěného. To je pragmatická finanční strategie automobilky, do níž ji dotlačila současná evropská regulace.
Tím, kdo prohrává, je zákazník, který nemá na vybranou. Nabídka je menší. Podmínky horší. Klasický rys státem regulované řízení ekonomiky. Nedostatek bývá jedním z prvních symptomů.
Až potud by to byla čistě věc Škody Auto a Volkswagenu. Kdyby nepřišla za vládou Andreje Babiše a nežádala po něm, aby přispěl na platy škodováků, kteří zůstanou nuceně doma. A Babišova vláda, která se víc než čehokoliv jiného bojí nezaměstnanosti a nechce zemi předávat novému kabinetu Petra Fialy s desítkami tisíc propouštěných, Škodovce kývla.
Škodovákům na nucené dovolené zaplatí stát až 60 procent jejich platu, nejvýše však 29 tisíc korun měsíčně. Využije k tomu program Antivirus, z nějž se původně měly kompenzovat platy ve firmách zavřených covidovým lockdownem. To případ Škodovky ani náhodou není.
Nezaměstnanost v Česku je v této chvíli po Nizozemsku druhá nejnižší v celé Evropě. Dosahuje 3,5 procenta. Firmy napříč obory si stěžují, že nejsou lidé. Platy letí vzhůru právě kvůli obrovské konkurenci při přetahování zaměstnanců. Platy ve Škodě Auto patřily s 56 tisíci korun tarifní mzdy měsíčně (bez bonusů) k jedněm z nejvyšších v průmyslu. Vysoce převyšují průměrný plat v zemi, který dosahuje 38 752 korun. Při současné situaci nehrozí, že by lidé ze Škodovky nenašli práci.
Dostali jsme se do situace, kdy se Babišova vláda chystá z peněz daňových poplatníků zaplatit soukromé firmě za její strategii, jak přimět lidi nedostatkem k nákupu elektromobilů.
Je to ukázkový příklad, jak na státní regulaci doplácí občan hned dvakrát. V roli zákazníka i plátce daní. Skoro exemplární ukázka, jak hrozí, že bude vypadat ekonomika v éře přehnané regulace a jí vyvolané drahoty, do níž míříme. Je to mimořádně nebezpečný precedent. Není jediný důvod, proč by stát zaplatil soukromé Škodě Auto jedinou korunu.
Rozbořené obchodní vazby trápí všechny firmy a potažmo zákazníky. To bude stát kompenzovat potíže všem? Jistá cesta ke zhroucení ekonomiky.
Nastupující vláda Petra Fialy by měla jasně říct, že s takovými státními dotacemi soukromému byznysu nechce mít nic společného. A vyslat do Mladé Boleslavi jasný signál, že jí nepošle ani korunu. Nezbývá než doufat, že Andrej Babiš už tyto peníze daňových poplatníků za ty tři týdny, co mu zbývají ve Strakově akademii, nestihne rozházet.
NOVÝ VŮZ ŠKODY AUTO