Škodovky musí být levnější, druhá Dacia z nás ale nebude, říká šéf Škoda Auto
ČESKÝ PRŮMYSL
Automobilka Škoda Auto se musí podle jejího nového šéfa Thomase Schäfera vrátit do třídy cenově dostupnějších aut. Druhá Dacia ze Škody podle něj ale nebude, u každého modelu v nabídce chce automobilka přidat cenově atraktivní a pro běžného zákazníka dostupnou verzi, řekl nový předseda představenstva v rozhovoru pro dnešní Hospodářských novin.
„Dacia z nás ale nebude, nelze ani očekávat, že bychom přicházeli na trh s malými, levnými vozy. Ale u každého modelu, který máme v nabídce, přidáme skutečně cenově atraktivní a pro běžného zákazníka dostupnou verzi, jak jen to bude pro firmu možné. A to není jednoduché, protože na druhou stranu nelze dopustit, aby firma na takových vozech prodělávala,“ řekl Schäfer Hospodářským novinám.
V koncernu Volkswagen, do kterého Škoda spadá, není podle šéfa koncernu Herberta Diesse nyní značka, která by konkurovala levnějším korejským nebo francouzským automobilkám. Schäfer s ním souhlasí.
Nejpozději do roku 2023 tak automobilka přijde s plánem na dostupnější vozy. Jeho součástí je i pokračování vývoje a výroby Škody Fabie ve verzi kombi, o jejímž konci se spekulovalo, nyní bude plnit roli dostupného auta.
Schäfer je rád, že plány na přesun výroby Superbu vyvrcholily nakonec rozhodnutím o přesunu výroby na Slovensko. „Dnes se nám naopak zdá, že než mít továrnu daleko v Turecku, je lepší vyrábět automobily v podstatě za humny u našich slovenských sousedů, při zajištění pracovních míst a stávajícího dodavatelského řetězce. Jsme teď rádi, že to takto dopadlo,“ řekl Schäfer HN.
Naopak SUV Kodiaq se bude nadále vyrábět v Česku, za jeho zachování Škoda podle Schäfera bojovala. „Podívejte se, v podstatě to dopadlo nejlépe, jak mohlo. Nutně jsme potřebovali větší kapacity. Postavit novou továrnu v Česku je nemožné a tím, že jsme neměli kde vyrábět auta, o která je zájem, jsme byli jako svázaní. Po Superbu se nám ve fabrice uvolní prostor a my můžeme růst, přitom vývoj auta spolu s VW Passat poběží v Česku,“ řekl.
V roce 2023, kdy se Superb přesune na Slovensko, bude podle něj Škoda růst minimálně o 50.000 vyrobených vozů za rok. Škoda se bude podle něj více zaměřovat na základní verze jednotlivých modelů. „Je především potřeba, aby tyto vozy byly dostupnější, a přesto zákazníci získali za své finance to, na co jsou zvyklí. Když jsme měli omezené výrobní kapacity, byli jsme nuceni se zaměřit na co největší profit. S větší výrobní kapacitou je možné zkusit bojovat i s konkurencí mezi cenově dostupnějšími značkami,“ řekl Schäfer.