Vláda hodila středoškoláky na druhou kolej. Přednost mají obchody i služby

VLÁDNÍ PRIORITY

Vláda hodila středoškoláky na druhou kolej. Přednost mají obchody i služby
Teoretická výuka se může vrátit podle ministra školství Roberta Plagy (za ANO) nejdříve v druhé polovině května. Foto: Shutterstock
Domov

Vláda opakovaně deklaruje školy jako naprostou prioritu rozvolňování, z jejího plánu rozvolňování však zcela vypadla teoretická výuka na gymnáziích a středních školách. Zatímco obchody dostaly od vlády definitivní záruku otevření nehledě na epidemiologickou situaci, na další středoškoláky se podle ministra školství Roberta Plagy (za ANO) dostane nejdříve o týden později a to pouze pokud to situace dovolí.

Do škol se vrátily rotačně první stupně základních škol, obnovila se praktická výuka na středních či v posledních ročnících vysokých škol. Od pondělí se pak mají v několika krajích vrátit v rotačním schématu žáci druhého stupně základních škol. Od 10. května se pak mají vrátit vysokoškoláci k praktické výuce ve všech ročnících. Postupný návrat vychází z vládních „balíčků“ pro rozvolňování. Z těch však zcela vypadl další návrat středoškoláků z gymnázií či středních škol.

Ministr školství Robert Plaga pak po čtvrtečním jednání vlády sdělil, že se další středoškoláci k prezenční výuce vrátí nejdříve 17. května. To je o týden později, než dojde například k otevření obchodů, čtrnáct dní poté, co se otevřou služby. Podle ministra se totiž budou středoškoláci vázat na čtvrtý balíček rozvolňování obchodu, služeb a dalších aktivit, který počítá s týdenním průměrem 75 nakažených na 100 tisíc obyvatel. V něm se počítá například už i s otevřením zahrádek restaurací či venkovními koncerty.

Ačkoliv vláda jednoznačně deklaruje jako prioritu školství, nemůže být podle ministra školství prioritou všechno najednou. „Pokud by všechno bylo prioritou, tak to není priorita,“ řekl ve čtvrtek Plaga. „Pokud bych měl říct přibližný termín, tak nejdříve 17. 5. by ten balíček 4 byl dosažitelný,“ dodal.

To však kritizuje například předsedkyně Asociace ředitelů a gymnázií Renata Schejbalová. „Vadí mi, že dřív než střední školy se otevřou obchody, když je podle vlády školství priorita,“ uvedla pro deník Echo24 Schejbalová. Podle ní má však i takto pozdní návrat do škol smysl, protože se studenti dlouhou dobu nemohli setkat. „Střední školy by se podle tohoto harmonogramu otevíraly společně se zahrádkami restaurací a obchody by již týden byly otevřené,“ dodala Schejbalová.

Školy v Česku se kvůli epidemii zavřely 1. března, výuku na dálku měla většina již řadu týdnů předtím. Prezenčně byly možné individuální konzultace. Od 12. dubna se otevřely školky pro děti zdravotníků a dalších profesí a pro předškoláky. Žáci prvního stupně základní školy se začali střídat po týdnech v rotační výuce. Bez ní se učí školáci z malých škol do 75 dětí a žáci speciálních škol. Od 19. dubna mají žáci druhého stupně a středních škol možnost skupinových konzultací v počtu do šesti dětí. Toto pondělí se pak obnovila praktická výuka ve středních školách a v posledních ročnících vysokých škol.

Od pondělí 3. května se budou moci do základních škol vrátit žáci druhého stupně v šesti krajích a hlavním městě. Kromě už dříve avizovaných Karlovarského, Královéhradeckého a Plzeňského kraje se pro ně otevřou školy i ve Středočeském, Libereckém a Pardubickém kraji a v Praze. Budou mít takzvanou rotační výuku, při které se třídy střídají po týdnu ve škole a doma. Platit to bude i pro nižší stupeň víceletých gymnázií.