Zrušte plošné přijímačky, vyzývá vládu iniciativa KoroNERV-20

ŠKOLY ZA KORONAVIRU

Zrušte plošné přijímačky, vyzývá vládu iniciativa KoroNERV-20NOVÉ
Ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Domov
Echo24
Sdílet:

Vláda by měla co nejdříve rozhodnout o termínu uvolňování série karanténních opatření, znovu zvážit možnost zrušení plošných přijímacích zkoušek a úprava přijímacího řízení, soustředit se na pomoc těm uchazečům, jimž jejich rodinná situace nedovoluje dosáhnout srovnatelných podmínek pro přípravu. To jsou některé požadavky občanské iniciativy KoroNERV-20. „Každý z nás si jistě vzpomene, jak byla maturita či přijímačky stresující. Co asi prožívají děti nyní, když neví, co bude a nemohou se na klíčové okamžiky života připravovat ve školách,“ uvedl Bob Kartous, člen kolegia rektora VŠEM.

Podle KoroNERV-20 jsou zkoušky žáků základních škol, kteří se ucházejí o studium na středních školách nebo gymnáziích, stejně podstatné jako třeba státnice. „Jejich možnosti jsou přitom omezené, jelikož u 2. stupňů ZŠ se uvažuje pouze o možnosti konzultací, nikoliv o cílené přípravě. Navíc přijímací zkoušky proběhnou jen v jednom termínu, což významně zvyšuje podíl náhody. Hrozí prohloubení v ČR už tak vysoké disparity v přístupu ke vzdělání. Ve hře je přitom stále možnost zrušení přijímacích zkoušek (jako se stalo na Slovensku) nebo jejich modifikace,“ uvádí iniciativa.

KoroNERV-20 už před časem požádal vládu, aby odůvodnila svůj krok uzavřít školy a nastínila veřejnosti, jakým způsobem se bude nouzový stav ve vzdělávacím systému dále vyvíjet. „Vláda sice na výzvu reagovala kompromisním řešením, které umožní alespoň části žáků a studentů vzdělávat se přímo ve školách, nicméně mezi tím se významně zkrátila doba, během které měla vláda připravit řešení pro všechny klíčové okamžiky školního roku,“ reagují představitelé iniciativy.

Návrhy KoroNERV-20:
- Znovu zvážit možnost zrušení plošných přijímacích zkoušek a modifikace přijímacího řízení s primárním ohledem na uchazeče a rovnost podmínek pro přijetí.
- Co nejdříve rozhodnout o termínu uvolňování série karanténních opatření, jenž umožní ministru školství stanovit termín přijímacích zkoušek.
- Opakovaně a s úctou žádat učitele, aby aktivně pomáhali uchazečům o studium na SŠ.
- Soustředit se zejména na pomoc těm uchazečům, jimž jejich rodinná situace nedovoluje dosáhnout srovnatelných podmínek.
- Vyčlenit prostředky na podporu projektů, které se snaží uchazečům pomoci (webináře, on-line doučování atp.). Vyjít by mělo z projektů, které vznikly spontánně a u nichž už lze posoudit jejich kvalitu.
- Inspirovat se projekty, které vznikly spontánně na jednotlivých školách, např. projekt ZŠ Mnichovice a její ředitelky Marcely Erbekové, kdy škola zapojila studenty pedagogické fakulty do on-line doučování žáků. Shromáždit a pokud možno podporovat projekty, jako je ucimeonline.cz a další, které mohou snížit míru nerovnosti v přijímacích zkouškách.

S blížícím se termínem přijímacích zkoušek podle nich roste u rodičů i dětí nejistota. „Mohu říci, že jsou žáci hodně vystresovaní a frustrovaní, protože neznají termín, tudíž nevidí světlo na konci tunelu. Navíc nemají možnost strávit spolu poslední školu v přírodě, rozloučit se oficiální cestou s učiteli a spolužáky a projít si celou školou, kde je měli vyprovázet potleskem žáci a tím se s nimi rozloučit. Nejhorší je ta nevědomost. Už teď by věděli, kam půjdou, teď neví nic. To je ubíjí, mě také. I po hodině si spolu dlouze povídáme, abychom se nějak rozveselili a zlepšili morálku. Vláda by měla už konečně dát termín přijímaček a neřešit veřejná koupaliště. Vztek a frustrace, to nás teď definuje a moc nepomáhá. Stále se připravujeme na něco, na co nevíme, kdy přijde,” řekla učitelka 2. stupně ZŠ Nebušice Karolína Špůrová.

„Nucená domácí výuka prohlubuje nerovnosti ve vzdělávání. Jak ty, které už existovaly před tím, tak ale také nerovnosti, které velmi pravděpodobně vzniknou nově, zejména pokud tato situace bude trvat dlouho. Záleží na tom, zda rodiče i nadále pracují, a nakolik se mohou dětem a jejich výuce věnovat. To může mít v případě přijímacích zkoušek na SŠ fatální vliv, protože pokud se mají mladí lidé připravovat úplně sami z látky, kterou ani nestihli probrat ve škole a doma jim se znalostmi nikdo nepomůže, budou velmi znevýhodněni oproti těm spolužákům, kterým se rodiče mohou a mají kompetence věnovat, nebo si mohou dovolit zaplatit doučování on-line,” říká Mariana Čapková, předsedkyně Výboru pro výchovu a vzdělávání hl. m. Prahy.

Dosud mohly děti z pátých, sedmých a devátých tříd podávat přihlášky na dvě školy, u kterých následně i vypracovaly písemné testy. Z důvodu koronavirové nákazy ale prošla sněmovnou změna, kde se provede jedna zkouška, která se bude hodnotit na dvou žákem vybraných školách.

Rodiče s novinkou nesouhlasí a začínají se ozývat v době, kdy se čas přijímacích zkoušek blíží. Kvůli této změně dokonce více jak desítka rodičů odeslala podnět k zástupkyni ombudsmana Monice Šimůnkové. „Stížnosti se hromadí už více jak čtrnáct dní. Rodiče si stěžují na to, že bylo zrušeno druhé kolo přijímacích zkoušek a také, že bylo vyloučeno odvolání,“ řekla dříve pro Echo24 Šimůnková.

Podle ní se ale četnost stížností ještě zvýší, protože mezi rodiči ještě není povědomí o takto razantní změně. „My se podněty zaobíráme. V rámci postupu ohledně zákona o veřejném ochránci práv jsem oslovila ministra školství Roberta Plagu s dopisem, kde jsem po něm chtěla zodpovědět otázky i k důvodům přijetí této úpravy. Dosud odpověď nemám,“ řekla Šimůnková.

KoroNERV-20 vznikl jako neformální občanská iniciativa ve druhé polovině března 2020. Primárním cílem skupiny je zmenšit dopady pandemie na českou ekonomiku. Mezi členy patří mimo jiné bývalý viceguvernér České národní banky Mojmír Hampl, ekonom a ředitel Nemocnice na Bulovce Jan Kvaček, ekonomové Michal Mejstřík a Tomáš Sedláček nebo šéf státní Státní Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) Jan Procházka. Členkou je také analytička deníku Echo24 Lenka Zlámalová.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články