5 mrtvých, stovky zraněných. Francie zakáže elektrokoloběžky na chodnících
Nový fenomén v ulicích
Francie brzy zakáže jízdu oblíbených elektrických koloběžek na chodnících, oznámila v úterý ministryně dopravy v parlamentu. Vláda tak reagovala na rostoucí nespokojenost zejména obyvatel velkých měst, kteří často musejí před poměrně rychle jedoucími vozítky uskakovat. Elektrické koloběžky mají podle deníku Le Figaro od roku 2017 ve Francii na svědomí 286 zraněných a pět mrtvých.
„Nemůžeme dopustit, aby stroje pohybující se rychlostí 20 až 30 kilometrů v hodině ohrožovaly pěší na chodnících. Vytvoříme novou kategorii vozů v pravidlech silničního provozu,“ cituje ministryně Élisabeth Borneovou agentura Reuters. Elektrické koloběžky budou podle ní smět na cyklostezky a do zón s maximální možnou rychlostí 30 kilometrů v hodině, ale nikoli na chodníky. Návrh zákona chce ministryně představit v nadcházejících týdnech.
Borneová rovněž ohlásila novou právní úpravu pro stále populárnější systém sdílených kol i koloběžek, které si lidé mohou za poplatek zapůjčit a pak odstavit. Především sdílená kola podle úřadů zabírají stále více místa na chodnících a lidé je taky mnohdy nechávají stát uprostřed ulice.
V Paříži sdílené elektrokoloběžky poskytuje například americká společnost Lime, která je provozuje i v širším centru Prahy. I v české metropoli provází tuto službu kritika kvůli jízdě uživatelů po chodnících, i když se to podle českých zákonů nesmí.
Vedle ní se v hlavním městě Francie uchytila i kalifornská firma Bird, společně o zákazníky soupeří se dvěma čínskými konkurenty a městem provozovanou službou Vélib. Francie zažívá také pronikavý nárůst prodejů elektrokoloběžek, nakupují je především lidé bydlící podél okraje města, kteří se tak snadno dostanou na vlakové stanice mířící do centra. Podle agentury French Micro Mobility Federation se za rok 2017 takových koloběžek prodalo okolo 100 tisíc.