Babišova Gigafactory jako Apple store. „Jen propaganda státu,“ upozorňují kritici

BATERIE DO ELEKTROAUT

Babišova Gigafactory jako Apple store. „Jen propaganda státu,“ upozorňují kritici
Premiér Andrej Babiš (ANO) a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) při navštěvě v Temelíně Foto: Hnutí ANO
Domov

Ladislav Šustr

Projekt představený Babišovou vládou v podobě Gigafactory na výrobu baterií pro elektromobily je pouze propagandou. Ozývají se totiž kritické hlasy k záměru, který by měl vyhovovat směru Evropské unie a také snahy zavést Green New Deal, se kterým předseda vlády Andrej Babiš souhlasil a teď před volbami se vůči němu vymezuje. Kritici se shodují v tom, že žádnou přidanou hodnotu tato výrobna nepřinese a navíc je naprostou utopií, jako řada nápadů současného premiéra.

Premiér Andrej Babiš (ANO) představil budoucí záměr před volbami spolu s ministrem průmyslu Karlem Havlíčkem (za ANO). Podle nich by totiž v České republice měla vyrůst továrna, která by měla vyrábět baterie do elektromobilů. Ty by podle snahy Evropské unie měly nahradit automobily se spalovacími motory.

Politici představili svou snahu tři měsíce před volbami, kdy navrhovali, jak by se stát souhlasící s projektem Green New Deal měl ubírat. Ministr průmyslu Havlíček tak podepsal memorandum s polostátní firmou ČEZ, které by se mělo týkat budoucí spolupráce. „Podpisem memoranda mezi ČEZ a vládou České republiky jsme vytvořili podmínky pro podporu výroby baterií pro elektromobily. Výstavba Gigafactory současně otevírá ideální možnost pro využití lithia z Cínovce, které je zpět pod kontrolou Česka,“ uvedl Havlíček s odkazem na těžbu lithia, které se stalo předvolebním tématem při sněmovních volbách v roce 2017.

S nápadem vlády ale nesouhlasí ani odboráři v čele s předákem Českomoravské konfederace odborových svazů Josefem Středulou. „Tak to Karel Havlíček dotáhnul? Budeme mít další klasickou montovnu s nízkými mzdami, agenturními zaměstnanci a s porušováním zákoníku práce? Já se omlouvám, ale tohle má být ta The Country For the Future? Já jen, že jsem si ji představoval jinak,“ uvedl šéf odborů Středula v reakci na podpis memoranda.

S jeho reakcí souhlasí i ekonom investiční společnosti Natland Petr Bartoň, který se staví k záměru kriticky. „Gigafactory se u nás stavět nebude. To je potřeba si říci. Story o příchodu Gigafactory je jen propaganda státu. Je to něco podobného, jako kdyby nově otevřená prodejna počítačů byla prohlašována za příchod Apple Storu. Co se ve skutečnosti možná postaví, bude továrna na baterie, zásobující primárně VW. Nikoli „prestižní“ značka „Gigafactory“ firmy Tesla Elona Muska,“ řekl pro Echo24 Bartoň. Název Gigafactory totiž odkazuje na společnost Tesla, která vyrábí iontovo-lithiové baterie do elektromobilů.

Bartoň se také shoduje se Středulou v tom, že žádnou přidanou hodnotu tato továrna českému státu nepřinese. „Technologie v ní použité přicházejí primárně ze zahraničí, a místní dodávky do běžící továrny budou relativně low-tech. Sice se pyšníme, jak jsme vývozní ekonomika, ale náš vývoz má jednu z nejnižších přidaných hodnot ze všech vyspělých zemí. Z tohoto pohledu lze na továrnu nahlížet v určitém směru jako na další montovnu – ovšem montovnu s o něco bezpečnější budoucností, tedy regulačně zajištěnou,“ řekl Bartoň.

Havlíček s Babišem však továrnu budoucnosti uvedli spolu s polostátním ČEZem spolu s konkrétními výpočty. Přinést by měl záměr na 2300 míst pro zaměstnance a investice státu by měla vyjít na 50 miliard korun. To je podle Bartoně značně přehnané, protože tvoří 23 milionů korun na jedno pracovní místo.

Souhlasit se ale dle něj dá s tím, že vyšší poptávka po nařízených elektromobilech přinese i vyšší poptávku po bateriích. V tomto směru má výrobna pro autobaterie do budoucna smysl. „Změny regulací jednoznačně směřují k ještě vyšší poptávce po bateriích, které má továrna vyrábět. Jistě i zde je určité „nebezpečí“, že zítra vymyslíme ekonomicky ještě výhodnější alternativu spalovacích motorů, ale je třeba si uvědomit, že odpovědný soukromý investor Volkswagen i po započítání tohoto rizika chce postavit v Evropě 6 nových továren na baterie, a toto má být jen jedna z nich. Tedy ano, novou továrnu na baterie nepostihne osud olympijských vesnic a sportovišť, které po krátké olympiádě zejí prázdnotou,“ dodal Bartoň.