Chybí inovace, prodeje smartphonů tak padají. Drží se jen Huawei

Zlatá éra pomalu končí

Chybí inovace, prodeje smartphonů tak padají. Drží se jen HuaweiNOVÉ 1
Tech
Sdílet:

Kdo se domníval, že donekonečna rozebíraná kauza společnosti Huawei coby bezpečnostního rizika ohrozí prodeje jejích smartphonů, ten se zmýlil. Zatímco odbyt chytrých telefonů v prvním čtvrtletí znovu poklesl, čínská firma v zásadě jako jediná posilovala, a to rovnou o více než 50 procent. Huawei se tak co do tržního podílu dostal těsně za světovou jedničku, jihokorejský Samsung, a existuje reálná šance, že jej ještě letos předežene. Všeobecný pád prodejů přitom může mít hned několik příčin – ceny nejatraktivnějších modelů neustále rostou, projevuje se také nedostatek inovací nebo touha uživatelů si ode vší techniky odpočinout.

Odbyt smartphonů se podle údajů výzkumné společnosti IDC snížil za první čtvrtletí letošního roku o 6,6 procenta na 310,8 milionu kusů. Pokles odbytu přitom výrazně zrychluje. Za celý loňský rok se prodeje v celém světě snížily o 4,1 procenta, z toho v prvním loňském čtvrtletí jen o 3,5 procenta.

Lídrem trhu prozatím zůstává Samsung s podílem 23,1 procenta. Odbyt mu však klesl o 8,1 procenta a ztenčil se i jeho náskok před Huawei. Samsung prodal 71,9 milionu přístrojů a Huawei už 59,1 milionu. Jen Huawei dokázal navýšit tržní podíl z loňských 11,8 procenta na rovných 19.

Trojkou na trhu je už nějaký čas někdejší tahoun Apple se svými iPhony. Z druhé příčky ho Huawei sesadil už vloni. Odbyt iPhonů se propadl o rovných 30 procent a tržní podíl Applu činil 11,7 procenta. Do první pětice se ještě vměstná čínské Xiaomi a o pátou pozici se dělí firmy Vivo a OPPO.

Proč se to děje?

A máme-li vycházet ze současných čísel, pověstné fronty čekající na zahájení prodeje nové generace iPhonu jsou u konce, shodují se analytici. „Myslím, že jsem za posledních 10 let neviděla trh s tak negativním výhledem do budoucna,“ prohlásila pro BBC analytička společnosti CCS Insight Marina Koitčevová. „Domnívám se, že už nikdy nezažijeme ten růst jako před pěti, desíti lety,“ říká.

Pravděpodobných důvodů je možné najít několik.

Nedostatek inovací a stoupající ceny

Platí všeobecný názor, že výrobci by se měli snažit pokrýt všechna patra trhu, od nejnižší třídy po vlajkové lodě. Jedním z důvodů úspěchu Huawei je podle odborníků právě dobré rozvrstvení nabídky firmy, které však konkurenci chybí. Současně si společnosti za ty smartphony, na něž je upřena největší pozornost, říkají o čím dál tím více. Hranici 1000 dolarů poprvé v roce 2017 prolomil Apple s iPhonem X. Zakrátko se k němu přidal Samsung se svou řadou Galaxy Note. „Mobil za 1000 dolarů se ani ne za rok stal normou,“ napsal už v srpnu 2018 autor technologického serveru The Verge Vlad Savov.

Google, kdysi známý telefony s výtečným poměrem cena–výkon, chce za svůj nejnovější Pixel 3 alespoň 800 dolarů. I značka OnePlus, která na trh vstupovala s kurážným pojmenováním „zabiják vlajkových lodí“ a cenovkou 300 dolarů, si svůj nejnovější model cení na minimálně 550 dolarů. Po levnějších kouscích je třeba se více poohlížet u méně známých hráčů, v nabídce Xiaomi, nižších třídách Huawei, Motoroly či finské Nokie.

Novinek, které by stav věcí oživily je přitom poskrovnu. Tu a tam se objeví zajímavý model s abnormálně objemnou baterií, pomalu přicházejí telefony vybavené 5G moduly, ovšem jejich reálné využití je vinou chybějící infrastruktury ještě daleko. Jako nezajímavější trend se jeví ohebné smartphony, takové jako připravuje Samsung nebo Huawei. Potíže Samsungu Galaxy Fold nicméně ukazují, že na plné nasazení to ještě není. Telefon navíc stojí 1980 dolarů, tedy asi 45,5 tisíc korun. „Je to působivá inovace,“ míní Koitčevová. „Ale proč byste to potřebovali?“

Pro většinu světa znamená koupě mobilního telefonu jednoduše přechod na novější přístroj s dotykovým displejem, o trochu lepšími specifikacemi a možná hezčí obrazovkou. Už měsíce se proto hovoří o tom, že zákazníci raději šetří a své telefony obměňují méně často.

Veliké displeje, malé ruce a odpočinek

Pozorovatelé také uvádějí, že nárůst velikosti obrazovek u dnešních telefonů jasně zvýhodňuje mužskou část publika. Zaznívá kritika, že výrobci neberou dost ohledu na zákaznice, jejich drobnější ruce a kapsy u kalhot. Když Apple oznámil, že přestává vyrábět iPhone SE, svůj čtyřpalcový smartphone, nechala se Caroline Criado-Perezová, autorka knihy Invisible Women slyšet, že firma „odepsala jediný telefon, který padne do průměrně velikých ženských rukou“.

K tomu se ještě projevuje sílící názor, podle něhož by lidé měli se svítícími obrazovkami trávit méně času nebo ho být alespoň schopni přesně měřit. Vedle všemožných iniciativ jako zákazy telefonů ve školách integrovali nedávno Apple i Google do svých operačních systémů softwarové nástroje, které uživatelům přesně spočítají, kolik času v jaké aplikaci strávili. Člověk si také pro své vlastní dobro může nastavit, že po vyčerpání určitého limitu se aplikace uzamkne a on se do ní nedostane.

Trh reagoval takzvanými doprovodnými telefony. Mnohdy jsou to jen drobné přístroje s číselníkem a obrazovkou velkou, jako má kalkulačka. Smyslem je si maximálně vyřídit hovor a nebýt neustále lákán nepřebernými možnostmi dnešních chytrých telefonů. Je to doklad toho, že výrobci alespoň do jisté míry naslouchají svým zákazníkům a snaží se vymyslet, co se stagnujícím trhem, jejž podle všeho čeká další pokles, vlastně vymyslet.

Čtěte také: Mobilní revoluce se nekoná. Ohebný Samsung je spíš pořádné fiasko

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články