Po Liberci pokutoval Arrivu i Zlínský kraj, společnosti vyměřil pokutu 690 000 korun
Pokuta pro Arrivu
Bezpečnostní informační služba (BIS) postupovala v souvislosti se zakázkou na elektronické dálniční známky v souladu se zákonem. V usnesení to ve čtvrtek uvedl sněmovní bezpečnostní výbor, který si na jednání pozval ředitele civilní kontrarozvědky Michala Koudelku a ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO).
Informace o tom, že se připravovalo plošné sledování lidí, není podle výboru pravdivá. Systém neměl obsahovat rozpoznávání obličejů, BIS požadovala jen výřezy snímků automobilů tak, aby na nich byla registrační a tovární značka, vyplývá z usnesení, pro něž zvedli ruku všichni přítomní členové výboru. „Po vysvětlení celé věci bylo jednohlasně přijato, že nedocházelo k žádnému šmírování ani to nebyl žádný pokus. Požadavky BIS byly zcela v souladu se zákonem, ani cílem ani nástrojem nebylo, aby se rozpoznávaly obličeje,“ uvedl po jednání výboru ministr Havlíček.
Členové výboru dostali podle Lukáše Koláříka (Piráti) komunikaci mezi BIS a ministerstvem dopravy. „Z ní jednoznačně vyplývá, že BIS nepožadovala žádné údaje navíc, ke kterým by už ze zákona neměla přístup. To nás přesvědčilo v tom, že opravdu nejde o nějaké plošné šmírování,“ řekl novinářům. Podobně se vyjádřil Jan Bartošek (KDU-ČSL), podle kterého Havlíček a Koudelka jasně vysvětlili tendr i požadavky BIS. „Nejednalo se v žádném případě o šmírování občanů,“ zdůraznil.
Záležitostí se už dříve zabývala sněmovní komise pro kontrolu činnosti BIS. Její předseda Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) tehdy mimo jiné uvedl, že tato tajná služby neplánuje využívat informace z kamer ke kontrole dálničních známek o průjezdu aut, byť jí to schválené zákony umožňují.
Dodavatelem a provozovatelem IT systému měla být společnost Asseco Central Europe. Zakázka zadaná bez otevřené soutěže vyvolala vlnu kritiky kvůli ceně. Mluvilo se v této souvislosti o utajené části. Zakázka stála křeslo ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Jeho nástupce Havlíček se s dodavatelem domluvil na jejím zrušení.
Havlíček řekl, že zakázka byla připravena příliš komplikovaně. „Protože BIS měla požadavek, který měl chránit její vozy, nikoli požadavek na šmírování, tak Státní fond dopravní infrastruktury zbytečně připravil zadávací řízení tak, že dalo do utajovaného režimu příliš mnoho náležitostí celé té zakázky,“ uvedl. Nakonec se kvůli nadměrnému požadavku utajení o zakázku přihlásili pouze dva zájemci.