„Každý není automaticky podezřelý.“ Soud zabránil snadnému příjímání plošných opatření
BOJ S KORONAVIREM
Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu (NSS) dnes odmítl otevřít ministerstvu zdravotnictví cestu k snazšímu přijímání mimořádných opatření s celostátním dopadem. Nadále platí, že opatření podle zákona o ochraně veřejného zdraví lze vydat pouze cíleně k omezení kontaktu lidí podezřelých z nákazy s ostatními. Pokud není ohniskem celá republika, nelze automaticky pokládat každého za podezřelého.
Rozšířený senát se problematikou zabýval z podnětu jednoho z běžných senátů, který se vymezil vůči dosavadní judikatuře s tím, že znemožňuje státu účinně čelit pandemii covidu-19 a v podstatě tlačí vládu k vyhlášení nouzového stavu. Podle dnešního rozhodnutí nechce rozšířený senát bagatelizovat nebezpečí spojené s covidem-19, zároveň však prý nelze „zavírat oči“ před tím, jak vypadá stávající zákonná úprava, ani ji z pozice soudu přepisovat ve prospěch nějakého „vyššího dobra“.
V rozhodnutí uvedl rozšířený senát příklady, kdy ministerstvo může přijímat mimořádná opatření s plošným celostátním dopadem. V určité situaci skutečně může být ohniskem nákazy celá republika a podezřelým z nákazy každý, kdo se vyskytuje na jejím území.
„Mohlo by tomu být například v situaci, kdy nelze jednoduchým způsobem (např. testem) určit nositele viru, který se razantně šíří (např. v důsledku nové mutace viru), anebo v situaci masivního a nekontrolovatelného šíření nebezpečného viru napříč republikou,“ popsal soudce Zdeněk Kühn. Přijetí mimořádných opatření na celostátní úrovni může být na místě i v případě, že ohniskem nákazy není celé území státu, avšak s ohledem na pohyb lidí přes hranice krajů, počet, velikost a rozmístění ohnisek nemusí být regionální opatření dostatečně účinná.
„Typickým příkladem mohou být určitá omezení skupin osob, které se v rozhodnou dobu pohybovaly ve vymezeném ohnisku nákazy, v době účinnosti opatření se však již mohou nacházet kdekoli na území České republiky a je nezbytné, aby je přijatá opatření ‚dostihla‘ i zde,“ stojí v rozhodnutí rozšířeného senátu. Ministerstvo zdravotnictví by však muselo taková tvrzení podložit relevantními fakty a řádně je zapracovat do odůvodnění.
Rozšířený senát v rozhodnutí mimo jiné popsal proces přijímání pandemického zákona v únoru 2021 a upozornil na to, že už tehdy si byli politici vědomi nedostatků nynější úpravy. Přesto však zákon o ochraně veřejného zdraví nezměnili. Spolu s pandemickým zákonem je zákon o ochraně veřejného zdraví klíčovou normou pro přijímání opatření mimo nouzový stav.