Španělé si v karanténě užívají. Prodeje chipsů stouply o 90 %, čokolády o 80
Chování v karanténě
Španělé, kteří mají kvůli šíření koronaviru od poloviny března nařízenou celostátní karanténu, při nákupech pro domácí izolaci nyní mnohem více utrácejí za pivo, víno, olivy, chipsy, čokoládu a zmrzlinu. Deník El País s odkazem na údaje spotřebitelského magazínu Inforetail napsal, že prodeje vína a piva se oproti předchozím týdnům zvýšily skoro o tři čtvrtiny, slaných brambůrků se prodává o 90 procent více a prodeje čokolády se zvedly o 80 procent.
Podle informací prodejců ve Španělsku už pominula nákupní horečka, kdy se lidé po vyhlášení nouzového stavu snažili předzásobit potravinami nebo základními hygienickými potřebami, jako je toaletní papír.
„Za poslední dva týdny se snížil počet návštěv prodejen a zvýšil objem nákupů,“ uvedl Felipe Medina z asociace španělských supermarketů Asedas. Podle něj se postupně mění i obsah nákupních košíků, přičemž výrazně větší zájem mají nyní lidé o alkohol, pochutiny jako jsou olivy či ančovičky a sladkosti. Až o 200 procent se zvýšily prodeje mouky, což podle El País může znamenat, že lidé zavření podle vládního nařízení doma nyní mnohem více sami pečou.
Vyšší tržby hlásí i obchody, které se specializují na prodej alkoholu, zejména vína. „Prodeje máme jako o Vánocích,“ tvrdí šéf internetového obchodu Lavinia Julián Ribalda. Jediný rozdíl podle něj je v tom, že zatímco o svátcích se kupují spíše dražší lahve v rozmezí od 15 do 20 eur, nyní jsou nejoblíbenější levnější vína zhruba za osm až 15 eur.
Podle psychologů je vysvětlení zmiňovaných trendů jasné. „Ukazuje to, že se lidé v těchto časech chtějí něčím odměnit,“ tvrdí Carmelo Vázquez, profesor psychopatologie z madridské Univerzity Complutense. Reakce na stres má podle něj mnoho podob, ale jedna z nich může být právě taková, že se lidé uchýlí ke konzumaci dobrot a alkoholických nápojů. „Má to terapeutický efekt. Konzumace sladkostí a alkoholu vyplavuje endorfiny a to pomáhá se se stresem vyrovnat,“ dodává.