Obličej je jeviště emocí, říká známý optik Filip Žilka

SPECIÁL 30 ROZHOVORŮ

Obličej je jeviště emocí, říká známý optik Filip Žilka
Filip Žilka prodává ručně vyráběné brýle luxusních světových značek, za které jsou lidé ochotni utratit desetitisíce korun. Foto: Jan Zatorsky
3
Rozhovory

Klára Čikarová

Filip Žilka prodává ručně vyráběné brýle luxusních světových značek, za které jsou lidé ochotni utratit desetitisíce korun. Nekupují si ale jen módní doplněk a zdravotní pomůcku, ale zároveň i novou identitu: „Neprodávám jen brýle, prodávám emoce. Chci v člověku pomocí brýlí pokrýt co největší spektrum jeho vlastního já,“ tvrdí vyhlášený pražský optik.

Když někoho vidíte poprvé v životě, představujete si hned, jaké brýle by mu slušely?

Ano, tato pracovní deformace mě opravdu potkala. Mám to v hlavě trvale přítomné a už se to asi nikdy nezmění. Když jdu po ulici, neustále koukám, co kdo nosí. Na brýle bych zapomněl možná tak po nějakém dlouhodobém pobytu v džungli.

Jak to probíhá, když si k vám zákazník přijde pro nové brýle?

Naše služba spočívá v tom, že se snažíme propojit charakter člověka s designem brýlí. Máme jen brýle od koncepčních designérů, tedy lidí, kteří je doopravdy tvoří. Během schůzky postupně poznávám, co ke mně přišlo za člověka, a zároveň vím, s čím se ztotožňuje ten který designér. Když mu ukazuju, jaké má možnosti, funguju vlastně jako taková seznamovací agentura mezi brýlemi a zákazníkovým charakterem. Někdo chce přirozenost, jiný si hraje s maskou. Brýle jsou takový získaný charakterový znak, který komunikuje za jejich nositele. Obličej je takové jeviště. Všichni bez rozdílu ale chtějí dobře vypadat a dobře se cítit a my jim k tomu chceme dopřát ještě to, že u nás zažijí pocit výjimečnosti.

Jsou lidé schopni odhadnout, co jim sluší?

Rozhodující je dobrý pocit. Každý pozná, jestli je mu v brýlích dobře. To je rozhodující, i kdyby všechna stylistická pravidla byla proti. Co komu sluší, je pak jiná otázka. Někdo nosí manšestráky i přesto, že zrovna nejsou v módě, a je mu úplně jedno, jak se na něj ostatní koukají. Doba je ale taková, že hodně komunikuje směrem ven; a co je slušivé, ukazuje diktát aktuálních trendů.

Celý rozhovor se známým pražským optikem si můžete přečíst ve speciálu 30 rozhovorů. Koupit si jej můžete zde.