Zbourat, nebo opravit? Praha řeší co s Libeňským mostem

Uzavřený Libeňský most

Zbourat, nebo opravit? Praha řeší co s Libeňským mostemNOVÉ
Uzavřený Libeňský most Foto:

Ilustrační foto: Marek Viet Tran

1
Domov
Karolína Vaverková
Sdílet:

Narychlo uzavřený Libeňský most už se sice začal provizorně opravovat, kdy se na něj vrátí definitivně doprava, stále není jasné. Ani to, zda Praha most opraví celkově,  nebo postaví nový. Podle náměstka pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) rozhodnou pražští zastupitelé v únoru nebo březnu.

Rekonstrukci mostu ale předpokládá usnesení pražského zastupitelstva z roku 2016. Dolínek i správce pražských mostů a komunikací TSK jsou proto kritizováni, že k opravě mostu v havarijním stavu nepřistoupili dříve. Peníze v rozpočtu Prahy na opravu přitom jsou.

Příští týden magistrát očekává rozhodnutí ministerstva kultury, zda prohlásí most památkou. Tím, že resort kultury o mostě zatím nerozhodl, zdůvodňoval Dolínek i TSK, proč se most doposud neopravoval. Ministerstvo ale opakuje, že opravu mostu nezdržuje. Nezbytnou údržbu i stavební či technické zásahy směřující ke stabilizaci mostu je možné provádět i během posuzování jeho případné památkové ochrany, říká resort.

Náklady novostavby i opravy jsou podle Dolínka obdobné. Posudek Kloknerova ústavu ČVUT ukázal, že most je v havarijním stavu. Magistrát jej proto 19. ledna uzavřel pro auta a MHD. „Příští týden očekáváme rozhodnutí ministerstva kultury. Následně budeme vědět, jak máme velký manévrovací prostor. Podle toho se rychle připraví vyhodnocení pro radu města a zastupitelstvo,“ řekl Dolínek.

Postavit nový most by ale mohlo stát více než miliardu korun a trvat i pět let, říká soudní znalkyně a expertka na mostní konstrukce Miloslava Pošvářová. Rozhovor s Pošvářovou čtěte zde. O zbourání mostu už se v minulosti hovořilo. Zastupitelstvo se ale před dvěma lety přiklonilo k rekonstrukci, prosazovala ji i občanská iniciativa Libeňský most, Nebourat, Nerozšiřovat.

V pátek se sejde dozorčí rada TSK, budou padat hlavy

Uzavření Libeňského mostu, hlavní dopravní tepny mezi Holešovicemi a centrem Prahy, není jediným problémem, který TSK a Dolínek v poslední době řeší. V prosinci se zřítila Trojská lávka v Praze 7 a zranili se čtyři lidé. Lávku nyní nahrazuje přívoz pro několik desítek lidí, který ale nemůže plout při vyšších průtocích vody. Život Pražanů navíc komplikuje řada uzavírek a změn tras městské hromadné dopravy.

V pátek se má sejít dozorčí rada Technické správy komunikací (TSK). Podle některých zdrojů mají padat hlavy. Rada se měla sejít už před týdnem, byla ale narychlo zrušena. Stále ani není jasné, kdo za havarijní stav mostu nese odpovědnost. Správce mostů TSK i náměstek Dolínek jsou kritizováni, že k opravě mostu nedošlo dříve. Hlavy ale zřejmě budou padat jen v TSK. Politickou odpovědnost za TSK nicméně nese náměstek Dolínek. Ten ale osobní odpovědnost odmítá.

„Těch věcí se našemu správci nakupilo víc, takže v pátek budeme na dozorčí radě TSK řešit i personální dohru této záležitosti. Určitě byla absolutně otřesena důvěra ve vedení této organizace,“ uvedl Dolínek už dříve pro Seznam Zprávy.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte dále:

Kvůli Libeňskému mostu budou padat hlavy

Provizorvní lávka v Troji bude až za rok a půl. Nahradí ji přívoz

O pražské mosty se starají lidé, kteří tomu nerozumí, říká expertka

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články