O pražské mosty se starají lidé, kteří tomu nerozumí, říká expertka

Pošvářová by Libeňský most nebourala

O pražské mosty se starají lidé, kteří tomu nerozumí, říká expertkaROZHOVOR
Miloslava Pošvářová Foto:

FOTO: Facebook/Miloslava Pošvářová

1
Domov
Karolína Vaverková
Sdílet:

Základním problémem narychlo uzavřeného Libeňského mostu je, že do něj zatéká. Jeho izolace nebyla nikdy opravena, říká v rozhovoru pro Echo24 odbornice na mostní konstrukce Miloslava Pošvářová. Most starý devadesát let byl uzavřen minulý týden. Stále není jasné, kdy se na něj vrátí doprava, ani kdy bude definitivně opraven. „Bohužel je problém v tom, že tyto záležitosti řídí lidé, kteří tomu nerozumí,“ říká Pošvářová.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

V jakém stavu nyní Libeňský most je?

Do mostu shora zatéká. Podle mě tam původně byly přírodní asfalty a izolace velmi kvalitní. Bez problému vydržely padesát let. Ale ve chvíli, kdy jde o městský most, kde se solí daleko víc, je třeba plánovat opravy zhruba po třiceti letech. Sůl naleptává a narušuje izolaci. Most je třeba odkrýt zevnitř, přerušit provoz a vyndat vozovku a izolace se musí celá obnovit. Aby se agresivní voda nedostala ke konstrukci. To se ale nestalo. U Libeňského mostu jsou dva typy konstrukcí. Jeden je železobetonový rám a druhý jsou oblouky, které jsou z prostého betonu. Ve chvíli, kdy se dostane voda k výztuži a zatéká tam, začne zamrzávat a roztrhávat a zvedat beton. U klenby voda jenom teče a pouze beton rozpouští v místech, odkud vytéká.

Kromě toho, že do mostu teče, jsou nějaké další problémy?

Ne, tam pouze teče a rozpouští to beton. Opravit to lze. Dnes se ale stále neví, jaké opravy budou provedeny, a Petr Dolínek (náměstek primátorky z ČSSD – pozn. red.) prosazuje zbourání mostu.

Jak dlouho by bourání a stavba nového mostu trvaly?

Stavební povolení, které je vydáno na novostavbu mostu, počítá s tím, že polovina mostu bude stát na základech a pilířích stávajících kleneb. Ale z výsledků Kloknerova ústavu vychází, že pevnost toho betonu je C10 a nelze jej použít. Ve chvíli, kdy nelze použít základy, musíte předělat projekt. Nelze začít dělat novostavbu. Prvně musíte udělat projekt, pak vyřídit stavební povolení a pak teprve něco dělat. Nový most by stál více než miliardu korun a trvalo by to i pět let.

Nyní nicméně není varianta nového mostu možná, protože usnesení zastupitelstva z roku 2016 předpokládá rekonstrukci.

Ano. Ale kdy k ní dojde, to se pořád neví.

Kdo je podle vás za stav mostu odpovědný?

Já jsem dělala porovnání mostu z roku 2015 a 2018, ten rozdíl není žádný. Kdyby se v roce 2015 udělaly vývrty a statistický přepočet, tak havarijní stav by nastal v roce 2015. A dnes jsme mohli mít most opravený. Neznám důvody, proč se na mostě dělaly za miliony zatěžovací zkoušky a zjišťovalo se, jak se most chová.

Bohužel je problém v tom, že tyto záležitosti řídí lidé, kteří tomu nerozumí. Ve chvíli, kdy je řídí vystudovaný filozof nebo někdo podobný, tak tomu ani rozumět nemůže a nemůže tedy rozhodovat. I když dostane informace specialistů, neumí s nimi naložit. Existuje možnost, aby pan Dolínek měl odborného poradce, který by mu to vysvětlil. Peníze na to určitě má. Všichni mostaři by postupovali stejným způsobem a nechápu, proč se to dávno neřešilo.

V Technické správě komunikací, pod níž pražské mosty spadají, mostaři nejsou?

Jsou. Asi se jich ale nikdo neptal.

Ty opravy, které jste zmiňovala, je možné provádět, i když ministerstvo kultury řeší případnou památkovou ochranu Libeňského mostu? Protože to je argument náměstka Dolínka: Neopravovalo se, čekalo se na rozhodnutí ministerstva…

Těch oprav, o kterých já mluvím, čili otevření mostu zevnitř a provedení izolace, byste si ani nevšimla. Ale neteklo by do něj. Problém je v tom, že když chcete most za každou cenu zbourat, hledáte důvody, proč ho zbourat a neopravujete. Když ho chcete opravit, tak se to dá udělat a nemusíte ten zásah ani vidět.

V roce 2016 přispěla k uchování Libeňského mostu občanská iniciativa. Jste také pro rekonstrukci, nikoli zbourání mostu?

Taky jsem pro nebourat. Mám za sebou třicet let praxe. Sice patřím do skupiny lidí, kteří pokud nevidí objekt smysluplný, raději ho zbourají. Ale co se týká Libeňského mostu, jsem velký příznivec městských mostů. Ve chvíli, kdy máme městský most, prostě se musí plánovat oprava tak, aby byl v dobré kondici. Proto máme sedm stupňů stavu mostu a tedy dostatek času, abychom od stupně tři začali řešit opravu. Pokud opravu mostu zanedbáte, je to chyba správce. Neznám v historii případy, kdy se bourá městský most proto, že je nevyhovující.

V podobném stavu, v jakém je Libeňský most, jsou i další pražské mosty?

Zajímavý je Barrandovský most. Před deseti lety jsem prováděla prohlídku mostních závěrů, to jsou ocelové nosníky, které jsou vidět ve vozovce. Těmi masivně zatékalo do mostu. Před deseti lety jsem říkala TSK, aby urychleně začala plánovat výměnu. Nestalo se nic, teklo do toho dál. Teď se připravuje masivní oprava barrandovských mostů a nikdo neví, co v nich je. Naopak ale u Nuselského mostu se kupodivu, asi s ohledem na metro, mostní závěry opravovaly. To považuji za důležité připomenout, na některém mostě to jde a na jiném ne.

Miloslava Pošvářová je soudní znalec a expertka na mostní konstrukce. Dříve pracovala jako ředitelka Úseku kontroly kvality staveb Ředitelství silnic a dálnic.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte dále:

Kdo je zodpovědný za stav Libeňského mostu? „Těžko říct,“ říká Dolínek

Kdy se vrátí auta a tramvaje na Libeňský most? Možná až za osm let

Peklo pro Pražany. Libeňský most měl být opraven už dávno

Strach ze zřícení. Praha v noci do odvolání uzavře Libeňský most

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články