Investovat do umění je dobré pro trpělivé investory, říká šéf galerie Kodl
Investice do umění
Investice do umění se při současné ekonomice stále častěji považuje za výhodnou, říká v rozhovoru pro Echo24 galerista Martin Kodl. „Investovat lze i menší částky,“ dodává. Nákup uměleckého díla je ale vhodný pro trpělivé investory. „Jen málokomu se poštěstí, že se cena právě nakoupeného obrazu zněkolikanásobí během pár měsíců,“ dodává Kodl, jenž od roku 1992 vede pražskou Galerii Kodl.
Jak se daří českému trhu s uměním?
K oživení českého trhu umění zásadně přispěla zvyšující se kupní síla investorů i sběratelů. Zájem o koupi uměleckých děl během posledních let neustále narůstá. Důvodem je, že se na trh dostávají velmi kvalitní díla. Ale i to, že zde jsou sběratelé a investoři, kteří za ně utrácejí. Investice do umění se při stabilizovanější ekonomice stále častěji považuje za výhodnou.
Která kvalitní díla máte na mysli?
Pozornosti sběratelů se těší klasická díla devatenáctého století, dále tradičně česká moderna, ale i poválečné umění. Co mě obzvlášť těší, je stále více vzrůstající zájem o mladé české výtvarníky. V jejich tvorbě spatřuji do budoucna velký potenciál a kupní sílu.
Vyplatí se nyní investice do umění v kontextu toho, že umění není tolik likvidní jako například zlato?
Výtvarné umění se stále více stává investiční komoditou. V Česku přibývá lidí, kteří mají více a více peněz. Mnozí investoři se rozhodnou vložit své peníze do uměleckých děl proto, že buď mají umění rádi, nebo se o ně začínají zajímat a chtějí si k němu vytvořit vztah. Často se i z pragmatických investorů stanou zapálení sběratelé.
Za jak dlouho se mi investice do umění vyplatí?
Na investice do umění by se mělo pohlížet trochu jinak než na investice do finančních produktů, jako jsou třeba akcie, dluhopisy nebo komodity. Nákup uměleckého díla je vhodný pro trpělivé investory. Za nejkratší horizont se v tomto směru považuje pět let. Jen málokomu se poštěstí, že se cena právě nakoupeného obrazu zněkolikanásobí během pár měsíců. V ideálním případě se spíše jedná o vklad pro další generace. Finanční experti doporučují považovat investici do umění za alternativní, a proto do ní ukládat maximálně třetinu portfolia.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Kdo jsou nejprodávanější autoři na českém trhu?
Cenové rekordy na našich aukcích nezávisí jen na jménech Zrzavý (český malíř a grafik Jan Zrzavý – pozn. red.) nebo Toyen (česko-francouzská malířka Toyen, vlastním jménem Marie Čermínová – pozn. red.), ale na konkrétním obraze. To je zajímavý trend, který se na trhu objevil a je velmi pozitivní. Spousta sběratelů a investorů si už nevšímá jen jmen, ale i jednotlivých obrazů. Autorské rekordy padají proto, že lidé začali kupovat kvalitní obrazy. Často se jedná o díla autorů, kteří nejsou až tak známí, byli trochu zapomenutí, ale dostali se do centra zájmu.
Můžete mi dát příklad takového neznámého autora?
Jedná se o malíře z přelomu devatenáctého a dvacátého století, kteří byli dlouhou dobu podceňováni a o které je v poslední době velký zájem. Rekordní prodeje jsme zaznamenali například u Maxe Švabinského či Antonína Slavíčka. Zájem je o okruh krajinářů Mařákovy speciálky, například Františka Kavána. A samozřejmě velký nárůst pociťujeme i u poválečných autorů a zejména pak u současných mladých výtvarníků.
Platí, že trh s uměním je spíše pro movitější zákazníky, nebo se o něj už zajímá i nějaká vyšší střední třída?
Ne každý nakupuje umělecká díla za sta tisíce. Investovat lze samozřejmě i menší částky, čímž se tento způsob zhodnocování peněz stává dostupným širší veřejnosti.
Na kterého autora, jehož letos vaše galerie nabízela a případně prodala, jste pyšný?
Naše galerie se historicky věnuje celé řadě českých autorů, které osobně považuji za velice zajímavé. Těžko se mi tedy bude vybírat jeden nejzajímavější. To, co pro nás bylo v letošních aukcích zajímavé, je velice úspěšný prodej řady kvalitních současných výtvarníků. Za všechny jen pár jmen: Theodor Pištěk, Jan Pištěk, Ondřej Basjuk, Zdena Reinerová, Pasta Oner nebo Lubomír Typlt.