V květnu letos poprvé ubylo incidentů na železnici. Jen na přejezdech zahynulo letos 11 lidí
nehody na kolejích
Květen byl zatím nejklidnějším měsícem na železnici letošního roku, poprvé totiž ubylo mimořádných událostí. V minulém měsíci se jich stalo 98, což je nejen letos nejméně, ale i o osm méně než v předchozím roce. Inspektoři tak letos museli řešit celkem 544 nehod, což je i přes květnový pokles o 20 procent meziročně více. Vyplývá to ze statistik Drážní inspekce. Zhruba 15 procent nehod se stává na železničních přejezdech.
Květnový úbytek incidentů je podle odborníků spíše návratem do normálního stavu, než že by tolik projevily opatření, které stát a dopravci zavedli na jaře. Upozorňují, že i v minulých letech byly ve statistikách určité výkyvy, i když ne tak výrazné jako letos. K letošnímu růstu počtu mimořádných události navíc zřejmě přispěl i další nárůst provozu osobních i nákladních vlaků.
České dráhy v březnu zavedly mimořádné kontroly. Jejich cílem je prevence a upozornění strojvedoucích na případné chybné návyky a následné zlepšení jejich práce. Podnik oznámil, že od té doby provedl stovky kontrol bez zjištění vážných nebo systematických prohřešků. Státní dopravce si také pořídil výcvikové trenažéry, od kterých si slibuje zlepšení připravenosti strojvůdců na nezvyklé situace.
Stát také na jaře sestavil novou pracovní skupina složenou z odborníků státních institucí, dopravců a akademiků. Skupina se podle Drážního úřadu zabývá problémovými oblastmi drážní dopravy a zvýšením bezpečnosti, přičemž její závěry se mohou do budoucna stát základem pro případně systémové změny.
Z celkového počtu nehod na železnici se jich 72 stalo na přejezdech. Podle statistik Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) při nich zemřelo 11 lidí a dalších 25 bylo zraněno.
Čtěte také: „Dejte si mobilní detox.“ Lidé si kvůli němu kupují hloupé telefony a chtěli by je i zamykat
Úleva pro studenty, nebo cesta do pekel? Piráti chtějí zrušit povinnou maturitu z matematiky
Podle generálního ředitele SŽDC Jiřího Svobody jeho organizace vynakládá na zabezpečení přejezdů stovky milionů korun ročně, střetů přesto neubývá. "Na vině jsou řidiči, kteří nedodržují jasně stanovená pravidla a hazardují tak nejen s vlastním životem, ale i s životy spolujezdců. Navíc tímto nezodpovědným chováním ohrožují cestující ve vlacích," vysvětlil Svoboda.
SŽDC letos plánuje upravit desítky železničních přejezdů, ať už při cílených investicích nebo v rámci kompletních modernizací tratí. Nejčastěji na nich instaluje závory nebo je doplňuje výstražnou signalizací. Nejvytíženější přejezdy chce správy železnic v případě možnosti postupně nahrazovat mimoúrovňových křížením.