Jaderný debakl Francie. Mimo provoz je polovina bloků, proud se dováží z Německa
JADERNÁ ENERGETIKA
Přestože je na plynu z Ruska závislá jen málo, hrozí Francii energetický debakl. Paříž se totiž v rámci svého energetického mixu spoléhá především na jaderné elektrárny a problém tkví v tom, že v současné době jich je řada v havarijním stavu a 27 jaderných bloků z 56 je mimo provoz. To by mohlo mít brzy vážné důsledky pro spotřebitele, píše německý deník Süddeutsche Zeitung. Podle listu Die Welt dováží Francie energii z Německa, jehož energetika se sama potýká s potížemi kvůli výpadku ruského plynu.
Podle deníku má mnoho francouzských domácností elektrické vytápění a více než dvě třetiny elektřiny vyrobené v zemi v loňském roce pocházely z jaderných elektráren. Právě jádro tam bylo dlouho považováno za levnou a spolehlivou cestu. To se ale teď mění.
Podle francouzské elektrárenské společnosti EDF, která provozuje všechny jaderné elektrárny ve Francii, je v současné době mimo provoz 27 z 56 reaktorů. Protože je na evropském trhu nedostatek francouzské jaderné energie, ceny elektřiny na celém kontinentu rostou. Francie tak musí nakupovat dražší elektřinu ze zahraničí, aby zabránila výpadkům.
„Francouzská energetická politika se po léta vyznačovala kolektivním popíráním reality,“ říká odborník na jadernou energetiku Mycle Schneider, který každoročně vydává zprávu o stavu jaderného průmyslu ve světě. Podle něj za špatný stav francouzské jaderné soustavy může jednak stáří, jednak poškození. Zatímco starší jaderné elektrárny jsou v provozu 40 let, ty mladší trpí kupříkladu korozemi potrubí.
Francouzská vláda musí jednat. Ještě v červnu prezident Emmanuel Macron ujišťoval, že v zimě „absolutně nehrozí žádné riziko výpadků“. O několik týdnů později napsali šéfové tří velkých francouzských energetických společností otevřený dopis obyvatelstvu, v němž je vyzvali ke snížení spotřeby energie.
Kabinet později ohlásil, že všechny reaktory, které byly dosud mimo provoz, by se měly vrátit do sítě do poloviny února. Ne každý tomu ale věří. „Je to jako staré auto,“ řekl Schneider. „Když ho odvezete do servisu, protože nefunguje alternátor, vyjmete ho a zjistíte, že je s ním řada dalších problémů. A najednou je auto místo jednoho odpoledne v opravě čtrnáct dní,“ přirovnal s tím, že i obyčejná kontrola zabere dlouhý čas.