Motorkáři nabídli, že odstraní nelegální billboardy. Ťok však chce spíše právníky

Nečekaná nabídka

Motorkáři nabídli, že odstraní nelegální billboardy. Ťok však chce spíše právníkyNOVÉ
Billboardy lemující dálnici chtějí motorkáři pryč. Nabídli se, že je odstraní Foto:

REPROFOTO: Shutterstock

1
Domov
Sdílet:

Ministr dopravy Dan Ťok dostal na stůl zajímavou nabídku, která by mohla urychlit odstraňování nelegálních billboardů lemující české dálnice. Motocyklová asociace ČR se ozvala s tím, že by ráda pomohla s odřezáváním reklamních poutačů – rychle a levně. Ťok se návrhu nebrání, lidi mu ale chybí jinde, píšou Novinky.cz.

„Pan ministr říkal, že nemá dvacet lidí, kteří by se mohli odstraňování billboardů věnovat. Napsali jsme otevřený dopis ministerstvu přes datovou schránku, že se postaráme o odstranění billboardů na klíč,“ uvedl prezident Motocyklové asociace Jaromír Šíd pro Novinky.

Na zakázku by nebylo třeba ani výběrové řízení, jelikož zde nepůjde o několikamilionové částky. Mimo odstraňování billboardů by chtěla motorkářská nezisková organizace vložit do kampaně, která by řidiče nabádala k vyšší opatrnosti na silnicích. Od ministra dopravy jen čeká seznam nelegálních billboardů, které mají jít pryč. O odřezání i odvoz by se asociace prý dokázala postarat.

Ťok se k dopisu ještě osobně nedostal, jednání se nicméně nebrání. „Já osobně jsem to neviděl, možná to skončilo v nižších patrech na ministerstvu. Ale rád to s nimi proberu. Přijde mi to vtipné, docela rád bych jim vyhověl,“ komentoval nabídku. Zároveň ale dodal, že spíše než dělníci mu chybí administrativní síla. „Potřebuji právníky, kteří mi to sepíšou, musíme si vyměnit s majiteli billboardů řadu dopisů,“ uvedl Novinkám.

Důvodem, proč se do věci vložila Motocyklová asociace ČR, je jednoduše vyšší riziko úmrtí na silnicích s billboardy. „Když do vás někdo strčí autem a letíte po silnici, dokloužete k tomu billboardu a o ten se rozpůlíte. Když trefíte páteří billboard, je to jasné. Místo toho, abyste spadli do příkopu, tak je tam železná tyč,“ popsal Šíd.

Odstraňování jde moc pomalu, vlastníci se dohledávají složitě

Provozovatelé billboardů zpočátku odmítali billboardy v ochranném pásmu odstraňovat. Společnost Czech Outdoor na nich na podzim loňského roku například nahradila reklamní sdělení českou vlajkou. Podle firmy v takovém případě nebyly billboardy reklamním poutačem. Takový výklad ale ministerstvo dopravy odmítlo s tím, že tato zařízení byla povolena právě jako nosiče reklamního obsahu.

Po sedmi měsících od zákazu billboardů v ochranném pásmu dálnic jich bylo zatím odstraněno více než 300. Asi dvě třetiny odstranili sami majitelé těchto zařízení. Další stovky nelegálních poutačů mizí kolem silnic první třídy. Silničáři loni napočítali asi 3000 nelegálních billboardů v ochranných pásmech. Ministerstvo věří, že drtivá většina všech nelegálních billboardů zmizí do konce roku.

Také ministerstvo posílá majitelům nelegálních billboardů výzvy k jejich odstranění, dosud jich bylo více než 90. Práci úřadu komplikuje především složité zjišťování vlastníků. „Se situací ohledně nelegálních billboardů nejsme spokojeni. Proto v současnosti posilujeme tým lidí, kteří administrativně složitý proces vyřizují,“ řekl v březnu mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích. Majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Silničáři loni v září napočítali kolem těchto komunikací téměř 7000 reklamních zařízení, zákonu jich odporovalo asi 3000.

Čtěte také: Miliardář Vítek naštval Švýcary. Zastavil lyžařské vleky kvůli dotacím

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články