2 Švandovo divadlo v Praze

Nová krev pro Švandovo divadlo: herci Březina a Stropnická

, Nové

Témata: ,

Švandovo divadlo vstupuje do nového roku s novým uměleckým ředitelem. Je jím režisér, dramatik a básník Martin Františák, který smíchovskou scénu vede od ledna 2019. Herecký soubor doplní herec z filmu Zlatý podraz a trilogie Zahradnictví Filip Březina a Anna Stropnická, dcera herce a politika Martina Stropnického. Nového uměleckého šéfa má od podzimu také Činoherní klub, vede ho moderátor Ondřej Sokol.

Umělecký ředitel Švandova divadla Martin Františák chce spolupracovat s výraznými divadelními tvůrci, jako jsou režiséři David Jařab, Jiří Pokorný, Anna Klimešová a Jan Holec. Spolupráce je rozjednána i s Janem Antonínem Pitínským či Janem Fričem. Pro smíchovskou scénu připravuje například drama o Nicholasi Wintonovi podle scénáře Kateřiny Tučkové.

Herecký soubor Švandova divadlo rozšíří Filip Březina, talentovaný absolvent DAMU, známý z filmu Zlatý podraz či z televizní trilogie Zahradnictví. Na pražský Smíchov se z ND Brno vydají Jan Grundman a Anna Stropnická. S divadlem bude spolupracovat i herec Miroslav Hanuš, známý z Divadla v Dlouhé.

Františák svou úlohu vidí jasně: „Umělecký šéf je v divadle proto, aby se staral o hru. Vybírá hru, pečuje o hráče, navrhuje trenéry a celý doprovodný tým, který herce v průběhu vzniku inscenace masíruje. A to vše z jediného důvodu: pro touhu najít radost ze hry a přenášet ji na diváky. A to i v těch nejkrutějších možnostech, která témata hry nabízejí,“ uvedl Františák, který má za sebou už přes šedesát vlastních režií.

Smíchovské scéně v posledních letech podle mediální zástupkyně divadla Magdaleny Bičíkové stále stoupá návštěvnost, v roce 2017 dosáhla skoro 92 a v roce 2018 téměř 96 procent. K dalším nadcházejícím projektům pod novým uměleckým vedením bude hra Hadry, kosti, kůže vyprávějící o nelehkém soužití tří svérázných sousedů z nedalekého pražského ostrova Kampa: herce Jana Wericha, básníka Vladimíra Holana a výtvarníka Jiřího Trnky. K chystaným novinkám bude patřit i inscenace vycházející z povídek Tennesseeho Williamse v režii Davida Jařaba.

Martin Františák
Jako umělecký ředitel působil nejprve v brněnském divadle Polárka a v ostravském Divadle Petra Bezruče. Poté byl uměleckým šéfem činohry Národního divadla Brno, kterou dovedl k mnoha výrazným výkonům a oceněním. Ve Švandově divadle střídá Doda Gombára, který smíchovskou scénu umělecky řídil od roku 2010.

Uměleckým ředitelem pražského Činoherního klubu je od září loňského roku Ondřej Sokol. Členem tamního hereckého souboru je od roku 1999. Po režijním úspěchu s inscenací Osiřelý západ z roku 2002 obdržel Cenu Alfréda Radoka v kategorii Talent roku a Cenu Thálie pro mladého umělce do 33 let. V Činoherním klubu režíroval také další hry Martina McDonagha, režíruje i ve Studiu Dva.

Sokol působí také jako moderátor, uváděl třeba pořad Tvoje tvář má známý hlas. Do připravované inscenace Sopranistky, která bude mít v jeho režii premiéru v Činoherním klubu 18. ledna, obsadil dvě z protagonistek této soutěže, zpěvačky a muzikálové herečky Evu Burešovou a Terezu Maškovou.

Čtěte více: Ivu Janžurovou uvedli do Síně slávy Národního divadla

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Týdeník Echo přináší nejdůležitější společenské události doma i ve světě, jedinečné komentáře, exkluzivní analýzy a rozhovory od uznávaných osobností. Je pro nás důležitý film, literatura, architektura, výtvarné umění a samozřejmě i historie.

Digitální Týdeník Echo + komentáře Echo24.cz

od 199 Kč

Získejte plnou verzi jedinečných komentářů, esejí, exkluzivní analýzy a rozhovory s inspirativními osobnostmi a další klíčové texty Echo24.cz

Více info
,

Vážení čtenáři,
internetový deník Echo24 se rozhodl změnit podobu čtenářských diskuzí pod texty, které na našich stránkách publikujeme. Diskuzí se nově mohou účastnit pouze ti čtenáři, kteří jsou přihlášení a kteří mají zaplacený nějaký typ předplatného. To si můžete pořídit již od 149 korun měsíčně zde.

K tomuto kroku jsme se rozhodli kvůli neúměrně velkému počtu diskutujících, kteří nerespektovali pravidla slušné diskuze, napadali ostatní diskutéry a podobně. Navíc používali i různé anonymizéry, které jim umožňovaly se do diskuze vrátit i poté, co jim redakce jejich účet zablokovala.

Kvůli malému počtu členů redakce nebylo v našich silách neustále procházet všechny diskuze a mazat urážlivé či jinak nevhodné příspěvky. Slušní diskutující jsou nadále na našich stránkách vítáni.