Praha připravuje radikální změny v parkování. Ve hře je zdražení i „rozsekání“ parkovacích zón

PARKOVÁNÍ V PRAZE

Praha připravuje radikální změny v parkování. Ve hře je zdražení i „rozsekání“ parkovacích zón
Parkování v Praze. Foto: Autor: Petr Podaný
Ekonomika

Echo24

Systém parkování v Praze zřejmě čekají velké změny. Mezi ně by mohlo patřit například zdražení parkovného nebo zmenšení parkovacích oblastí. Uvažuje se také o zrušení výhod pro elektromobily. Začátkem dubna se počítá s rozšířením zón v městských částech Praha 8 a 18. Cílem je podle radních především nahradit dopady pandemie na rozpočet, ale také zabránit opakovanému nelegálnímu parkování na chodnících.

Materiál, na kterém se dohodli pražští radní už vloni v červnu, neobsahuje konkrétní popis dalších kroků – jen po mnoha letech relativně nahodilého vývoje definuje strategii dalšího rozvoje zón placeného stání (ZPS) v Praze. Podle radních je klíčová hlavně problematika návštěvnického parkování, cílem je zajistit co nejvíc míst pro rezidenty. Například se musí změnit, že podzemní garáže zejí prázdnotou a řidiči nelegálně parkují nad zemí na místech rezidentů nebo fakt, že platí stejná cena parkování návštěvníků Prahy na periferii a v centru. O změnách se nadále jedná.

„Když vláda během pandemie zrušila parkovací zóny a místa rezidentů mohli obsadit návštěvníci města, jasně se ukázalo, jak jsou modré zóny pro rezidenty důležité. Vítají je i městské části, nedávno na základě jejich žádostí rada schválila rozšíření zón Prahy 9 a 18 a nové vyznačení na celém území Prahy 10,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. „Předpokládám, že tento trend bude pokračovat. Proto musíme vyhodnotit dosavadní fungování parkovacích zón a nastavit směr, jakým se budou dále ubírat. V centru našeho zájmu budou vždy rezidenti a Pražané,“ dodal. Největším rozšířením bylo vloni zapojení Prahy 10, která už byla obklopena městskými částmi, kde parkovací zóny normálně fungovaly.

K rozšíření zón na Praze 9 a 18 má dojít začátkem dubna. Na Praze 9 vznikne fialová zóna, která se bude krýt s modrou zónou a bude nabízet možnost parkování všem rezidentům či abonentům s platnou parkovací kartou. Podle radních by jedním z řešení mohlo být zmenšení parkovacích zón a samozřejmě také zdražení parkovného, o kterém hovořil už dříve i primátor Zdeněk Hřib. Zdražovat se mělo také jízdné na hromadnou dopravu.

Cílem nové strategie je podle radních odstranit nedostatky dosavadního fungování, efektivně a spravedlivě rozdělit veřejný prostor mezi jeho možné uživatele, zvýšit počet parkovacích míst minimálně o 15 %, snížit nerespektování ZPS a omezit nelegální parkování na chodnících, přechodech nebo na zeleni. Strategie se opírá o analýzu společnosti Deloitte, která uvádí, že nynější cena parkování neodpovídá ani nákladům, které na provoz parkovacích zón Praha má. Zároveň je podle společnosti v jiných městech jako třeba Mnichov nebo Vídeň běžné, že jsou parkovací zóny mnohem menší. Řešit by se mělo také to, aby pro lidi bylo výhodnější parkovat v garážích a nikoliv na ulici.

Právě zmiňovaná Praha 9 nyní hledá zhotovitele projektové dokumentace k novostavbě parkovacího domu u polikliniky na pražském Střížkově. Parkovací dům bude mít zhruba 800 míst ke stání. Zakázku radnice uveřejnila ve věstníku veřejných zakázek.

Předmětem zakázky je zhotovení projektové dokumentace k novostavbě parkovacího domu podle návrhu Gabriely Šolcové a Přemysla Kokeše. Vybraná firma zajistí dokumentaci pro územní rozhodnutí a rozhodnutí o umístění stavby, dokumentaci pro stavební povolení a pro provedení a zadání stavby. Součástí kontraktu je rovněž spolupráce při výběru stavitele. Zájemci se mohou do tendru hlásit do 22. února

„Potvrdili jsme si směr, kam mají parkovací zóny mířit. Nyní budeme s městskými částmi probírat jednotlivá specifika a jejich potřeby. Mám radost, že Strategii na výboru podpořili také opoziční zastupitelé. Samozřejmě očekáváme dotazy ohledně případných změn ceny rezidentního parkování. To je otázka jednání s městskými částmi, protože systém musí být jednotný a jeho části do sebe musí zapadat. Nic konkrétního není na stole,“ uvedl v tiskové zprávě Scheinherr.

„Budeme prověřovat i možnost cca 100 volných hodin ročně pro návštěvy rezidentů a cenové zvýhodnění parkujících Pražanů mimo jejich městskou část proti běžným návštěvnickým tarifům,“ dodal Pavel Richter, předseda Výboru pro dopravu zastupitelstva.

Strategie rozvoje parkování 2020–2025 je v souladu se zastupitelstvem přijatým Plánem udržitelné mobility Prahy a okolí. Strategie zároveň podle radních podporuje klimatický závazek hlavního města Prahy. Systém parkování se neobejde bez součinnosti hlavního města Prahy, jeho podřízených organizací, jednotlivých městských částí a Středočeského kraje.