Praha neví, kolik je ve městě cyklistů. Na cyklopruhy a stezky stejně dala přes miliardu
„VÁLKA PROTI MOTORISTŮM“
Praha pokračuje v rozsáhlých investicích do infrastruktury pro cyklisty. Obliba kola sice v hlavním městě v posledních letech mírně roste, jako prostředek ke každodenní dopravě ho však používá stále jen zlomek lidí. Může za to kopcovitý profil města i nedostatek cyklostezek, které se snaží suplovat mnohdy nebezpečné cyklopruhy, v nichž se cyklisté pohybují spolu s auty. Od roku 2019 investovala radnice do stezek a cyklopruhů přes jednu miliardu korun.
Současné vedení radnice obhajuje rekordní investice do cyklodopravy rostoucí oblibou městské cyklistiky. Letos chce kvůli tomu dát na cyklodopravu 245 milionů korun. Včetně letoška tak do ní investovala od roku 2019 celkem už 1,037 miliardy korun.
Radní a náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) tvrdí, že vynaložené prostředky odpovídají zvyšujícímu se zájmu o cyklistiku. „Loňský rok potvrdil výrazný růst obliby cyklodopravy. Sčítače zaznamenaly bezmála 5,9 milionu jízd Pražanů po městských cyklistických trasách. Ze sčítačů také víme, že počet průjezdů se od roku 2019 v podstatě zdvojnásobil a alespoň jednou za měsíc jede v Praze na kole 456 tisíc Pražanů,“ říká Scheinherr.
Ani radnice však přesně neví, kolik obyvatel města využívá kolo jako prostředek ke každodenní dopravě a zároveň jako náhražku auta nebo městské hromadné dopravy Pokud se podíváme podrobněji na data z cyklosčítačů, zjistíme, že největší provoz se každodenně odehrává na trojské cyklostezce (Povltavská) a také na stezce podél Vltavy v Modřanech, což podporuje tvrzení, že za velkou částí nasčítaných průjezdů stojí rekreační cyklisté.
Na druhé straně je zjevné, že často kritizované cyklopruhy, kde se potkávají kola s auty, využívá na rušných komunikacích jen několik desítek až stovek cyklistů denně. Pro příklad: zatímco cyklosčítač na cyklostezce v Troji zaznamenal od čtvrtečního rána do večera celkem 2781 průjezdů (v obou směrech), cyklopruh vedoucí po Nábřeží Kapitána Jaroše využilo za stejnou dobu jen 252 lidí. Cyklopruhy, které vyrostly v posledních letech i na komunikacích, jako je pražská magistrála nebo městský okruh se přitom stávají terčem časté kritiky.
Data Technické správy komunikací hovoří o tom, že cyklodoprava tvoří stále asi jen 1 % z celkového pražského dopravního mixu. Oproti tomu 45 % dopravy obslouží MHD, 33 % auta a 23 % tvoří pěší doprava. Podle Scheinherra by však mohl být podíl cyklistiky do roku 2030 několikanásobně vyšší. „Klimatický plán odhaduje 7 % v sezóně a 5 % mimo sezónu,“ říká radní.
Scheinherr již dříve pro deník Echo24 uvedl, že cyklopruhy vznikají v Praze po vzoru švýcarských měst. Třeba v hlavním městě Bernu ale tvoří cyklistika více než 15 % z celkového dopravního mixu. Podle některých expertních názorů se navíc Praha nemůže v dohledné době stát cyklistickým městem typu nizozemského Amsterdamu, a to hlavně kvůli svému kopcovitému krajinnému profilu. Pomoci by tomu ale mohlo rozšíření elektrokol.
Za poslední tři roky bylo v Praze vybudováno 29,9 kilometru nových cyklostezek. O poznání víc ale přibylo kritizovaných cyklopruhů. Na pražských silnicích bylo od roku 2019 do roku 2021 namalováno 17,7 kilometru vyhrazených cyklopruhů a 44,6 kilometru ochranných pruhů, jejichž prostoru mohou využívat i auta, pokud v pruhu zrovna nejede cyklista.
Fetiš a válka proti motoristům
Cyklistickou mánii kritizují pražští opoziční i koaliční zastupitelé. Třeba koaliční zastupitel za TOP 09 Jiří Pospíšil říká, že není proti investicím do cyklistiky, nesouhlasí však, že by se měla preferovat městská cyklistika na úkor automobilů. „Nebudu rozporovat investice do nových cyklostezek. Princip investic do cyklostezek mi nevadí. Vadí mi ale, že nedochází ke změnám technických parametrů vozovky a domalovávají se tam cyklopruhy, aniž by tam na ně byl dostatečný prostor. Lidé, kteří mi píší, si pak často stěžují, že se zužují pruhy pro automobily a tím se zvyšuje i riziko srážek,“ říká pro Echo24.
Stejně tak rozporuje malování cyklorpuhů i starosta Prahy 9 Tomáš Portlík. „V programovém prohlášení měli slovo automobil třikrát a pomalu pokaždé v negativní konotaci. Výsledek čtyřletého vládnutí tomu odpovídá. Až teď, když zjistili, že motoristé jsou velká část voličů, tak najednou začali oprašovat věci jako například mimoúrovňové křížení Poděbradské a Kbelské, což jsou nápady, které jsme dávali dohromady před deseti lety. Důvod, že dělají v tuto chvíli mimoúrovňové křížení je, že vědí, že ty cyklopruhy na hlavních komunikacích jsou úplně k ničemu a že je potřeba udělat mimoúrovňové cyklostezky, protože ty klasické cyklopruhy prostě nefungují,“ míní Portlík (více jsme psali tady).