Jsou F-35 pro Česko zbytečný luxus? Ve vzduchu budou šestkrát dražší než gripeny
NÁKUP NOVÝCH STÍHAČEK
Nejmodernější americké stíhačky F-35 jako zbytečný luxus, nebo perspektivní volba, díky které získá české taktické letectvo technologickou jistotu na desítky let dopředu? Zásadní prohlášení ministryně obrany Jany Černochové (ODS), která v polovině týdne poprvé oficiálně potvrdila záměr vlády pořídit napřímo 24 amerických stíhacích letounů F-35 Lightning, vyvolalo řadu pochvalných i kritických reakcí.
Kritika, která přichází zejména od opozice, nejčastěji zpochybňuje faktický přínos investice a v porovnání se současnými i novějšími gripeny i nepoměrně vyšší náklady na pořízení i provoz letounů.
Zatímco jeden moderní Saab Gripen typu E (Česko má pronajato do roku 2027 od Švédského království 14 stíhaček verze C z konce 90. let) by nás vyšel na zhruba 70 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun), u amerických F-35 páté generace bude cenovka o čtvrtinu dražší, tedy zhruba kolem 85 až 90 milionů dolarů (přibližně 2 miliardy korun).
Vyšší budou ale především odhadované provozní náklady. Zatímco letová hodina stíhačky JAS-39 Gripen by vyšla na asi 4 až 5 tisíc dolarů (kolem 125 tisíc korun), u F-35 by to mohl být až šestinásobek, uvádí se kolem 30 tisíc dolarů (750 tisíc korun).
F-35 nás budou stát 12 miliard ročně
Roční náklady na provoz dvou letek F-35 (24 letadel) by se podle vojenského analytika a spolupracovníka redakce Lukáše Visingra mohly pohybovat ve výši zhruba 500 milionů dolarů (zhruba 12 miliard korun). „Při kalkulaci na 30 let bychom se měli údajně pohybovat kolem 500 milionů dolarů ročně. Mělo by v tom být započteno vše od výcviku po údržbu, palivo nebo munici.“ Více o schopnostech amerických stíhaček jsme psali už dříve zde.
Předpokládaná doba služby těchto dvou letadel je však neporovnatelná. Modernější JAS-39 Gripen E/F by sice podle výrobce mohly vydržet ve službě příštích 20 let, u F-35 je předpokládaná životnost mnohem delší a sloužit by díky modernizacím, se kterými se počítá, mohly až do roku 2070. Současných 14 gripenů, které Švédsko nabídlo Česku k ponechání zdarma, by pak mohly být používány ještě deset let.
Ministryně Černochová ve středu po jednání vlády řekla, že je pověřena jednat o mezivládní smlouvě s americkou vládou až do října 2023. O ceně chce teprve vyjednávat.
Poslanec a člen výboru pro obranu Marek Ženíšek (TOP 09) pro deník Echo24 uvedl, že ani on cenu zatím nezná: „Jednání teprve začnou. Jinak samotný záměr podporuji. Stejně tak i pověření vlády jednat s vládou Švédského království o nákupu transportérů.“
Investiční záměr ministerstva obrany podporuje i lidovecký poslanec Jan Bartošek. „Podporuji záměr vlády koupit pro ochranu českého vzdušného prostoru US stíhačky F 35. Důvodů je hned několik: jsou nejmodernější a přinesou vysokou kvalitu na dlouhý čas, jsou kompatibilní se zbraňovými systémy našich spojenců, výběr má plnou podporu generálů a vedení armády,“ napsal na twitteru poslanec.
Záměr naopak kritizuje poslanec a člen hnutí ANO Pavel Růžička, který napsal: „Pro americkou armádu je provoz stíhaček F-35 příliš drahý. Česká vláda, která dnes škrtla 14 miliard zdravotnictví, takové podružnosti neřeší a chce tato letadla koupit bez výběrového řízení.“ Ačkoli ministryně řekla, že požadavek na nákup F-35 přišel na základě analýzy přímo od české armády, rozhodnutí je podle Růžičky čistě politické.
„F-35 dostaneme nejdříve za několik let. Naopak gripeny můžeme mít téměř okamžitě. A pak tu jsou ještě dva body. Bojová schopnost F35 54 % vs Gripen 80 %. Letová hodina F35 je 38 tisíc dolarů vs. Gripen 13 tisíc dolarů,“ dodal.
Další poslanec za ANO Jiří Mašek dokonce napadl ministryni Černochovou, která má podle něj na nákupu amerických stíhaček „osobní motivaci“. „S utajovanými informacemi obvolává poslance a bez výběrového řízení chce utratit desítky miliard korun. Jako za časů Dalíka. Stará dobrá ODS je zpět,“ uvedl.
Letouny F-35 se zřejmě brzy stanou standardním letounem NATO. Kromě Česka o ně totiž v poslední době projevilo zájem i Řecko, Švýcarsko nebo Finsko. Spojené státy deklarovaly, že budou schopny dodat Armádě ČR nové stíhačky ještě před vypršením zápůjčky od Švédského království. Přibližně jeden až dva roky pak potrvá přeškolení našich pilotů, to by mohlo probíhat s předstihem už v USA.