Richard je vrah a lhář. Proč ale všichni hrají jeho hru? I Fuckingham

NĚMECKÉ DIVADLO V PRAZE

Richard je vrah a lhář. Proč ale všichni hrají jeho hru? I Fuckingham
V hlavní roli zahajovací hry festivalu německého divadla Richard III. se představila divadelní i filmová herečka Lina Beckmannová. Foto: Richard the Kid & the King
3
Domov

Divadlo z Hamburku na scéně Stavovského divadla zahájilo ve středu večer 27. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Režisérka Karin Henkelová představila svou inscenaci Richard the Kid & the King, která vychází ze shakespearovských královských dramat Jindřich VI. a Richard III.

Téměř čtyřhodinová inscenace z repertoáru Deutsches Schauspielhaus Hamburg má části Richard the Kid a Richard the King. První se zaměřuje na dětství a rodinnou historii anglického krále Richarda III., na dobu před jeho uchopením moci. Richard the King se zabývá politickým prostředím kolem proslulého panovníka. Ptá se, proč všichni hrají jeho hru, i když vědí o Richardových lžích a nečistých machinacích, jak to, že se Richardovi daří cynicky skloubit svou hlubokou nenávist vůči lidem se schopností získávat si je pro své cíle.

V hlavní roli Richarda se představuje divadelní i filmová herečka Lina Beckmannová. Hned úvodní večer festivalu tak připomněl, že sloganem letošního ročníku je slovní spojení Herr*innen, které vyjadřuje výraznou dramaturgickou linku silných ženských aktérek, osudů a světa, v němž si žena musí vydobýt své místo.

Beckmannová v roli Richarda předvádí neobyčejný výkon s velkým fyzickým nasazením, přesvědčivým ztvárněním všech aspektů jeho osobnosti i s obrovským množstvím textu v němčině a angličtině. Ta zdaleka v německé inscenaci nemá charakter shakespearovské mluvy, v televizním programu by místo značné části anglického textu pronášeného hrdiny inscenace zaznívalo pípnutí. Například místo jména šlechtice Buckinghama zaznívá Fuckingham.

Na programu přehlídky, která potrvá do 4. prosince, bude ještě třeba inscenace Sluha dvou pánů v čistě ženském obsazení. Osamělé duše, adaptace dramatu Gerharta Hauptmanna z repertoáru vídeňského divadla Volkstheater, zase líčí několik typů ženské osobnosti. Berlínské divadlo Maxim Gorki Theater přiveze hru Slippery Slope, která formou muzikálu ukáže současný svět cancel culture.

„V popředí letošní dramaturgie stojí žena, ponížená, bilancující i triumfující, nejen jako současné téma, ale i v podobě brilantních představitelek herecké profese,“ uvedl ředitel festivalu Petr Štědroň. Na programu festivalu je i tradiční divadelní výlet, letos diváci pojedou do Mnichova na představení Like Lovers Do, barvitou inscenaci o patriarchálním genderovém modelu jako systému násilí.

Kde se vzal psychopat toužící po moci

Richard III. byl anglický král od roku 1483 do své smrti o pouhé dva roky později. Byl posledním králem pocházejícím z rodu Yorků a jeho porážka a smrt v bitvě u Bosworthu je považována za vyvrcholení války růží a konec dynastie Plantagenetů.

Inscenace se věnuje Richardovi už od jeho příchodu na svět. Po těžkém porodu na scéně Richardova matka, vévodkyně z Yorku, tuší zlo. Syn jí od počátku připadá temný a cizí, nedokáže si ho zamilovat. Tvůrci představení se ptají, zda příčiny jeho pozdější chladnokrevnosti, touhy po moci a bezohlednosti jsou v těžkém dětství a rodinných souvislostech, anebo pro existenci zlých, po moci toužících psychopatů neexistuje žádné vyčerpávající vysvětlení.