„Nekontrolovaná soutěž špinavých metod.“ Jourová chce silnější regulaci politické reklamy na internetu

REGULACE INTERNETU

„Nekontrolovaná soutěž špinavých metod.“ Jourová chce silnější regulaci politické reklamy na internetu
Eurokomisařka Věra Jourová. Foto: Věra Jourová
1
Svět

Echo24

Politická reklama na internetu má být podle Evropské komise v budoucnu silněji regulovaná. V rozhovoru s německým týdeníkem Welt am Sonntag to řekla místopředsedkyně Evropské komise odpovědná za justiční záležitosti Věra Jourová. Dodala, že za několik týdnů představí normu, která má vnést pořádek do světa politické volební reklamy.

„Dnes je digitální reklama pro politické účely nekontrolovanou soutěží špinavých a neprůhledných metod,“ řekla Jourová. „Pokusy ovlivňovat volby nebo volební proces se musí řídit přísnějšími pravidly, která zaručí i významnou transparentnost,“ zdůraznila Jourová.

Češka v exekutivním orgánu EU v té souvislosti poukázala na nový unijní průzkum Eurobarometer, podle něhož čtyři z deseti Evropanů uvedli, že u určitých internetových obsahů nevědí, zda jde o politickou volební reklamu, nebo nikoli. „To nemůžeme akceptovat. Občané musí vědět, proč dostávají volební reklamu, kdo za ni zaplatil a jaká data jsou používána k tomu, aby byla volební reklama adresována vybraným osobám,“ soudí Jourová. Podle ní právě to zajistí evropský zákon.

Konkrétně v něm má být mimo jiné stanoveno, že citlivá data, která si na sociálních mediálních platformách vyměňují přátelé, nebudou smět být využívána pro politické účely. „Mám tím na mysli informace o sexuální orientaci, náboženství nebo o politických názorech,“ vysvětlila Jourová. „Víme, že takové údaje jsou dnes využívány – nebo lépe řečeno zneužívány – k vyhledávání cílových skupin pro politickou reklamu,“ upozornila místopředsedkyně EK.

Podle Welt am Sonntag by se mohla unijní norma zaměřit zejména na firmy, které se zabývají analýzou dat a které na základě „lajků“, tedy označení příspěvků kliknutím na „líbí se mi“, objednávek zboží nebo osobních údajů na internetu sestavují psychologické profily (psychogramy) uživatelů, které následně využívají k cíleným politickým sdělením. Nejde podle Jourové jen o společnosti Meta, která provozuje Facebook či Instagram, a Google, ale také o Cambridge Analytica a další firmy.