Žádné speciální úlevy. Stát by měl Smartwings pomoci jako obyčejné pekárně

KORONAVIROVÁ KRIZE

Žádné speciální úlevy. Stát by měl Smartwings pomoci jako obyčejné pekárněNOVÉ
Ekonomika

Ladislav Šustr

Letecká společnost Smartwings není strategická firma a proto by neměla dostat speciální pomoc od státu. Vláda Andreje Babiše (ANO) přesto o možné pomoci jedná a nevyloučila ani kapitálový vstup do společnosti. Letecký přepravce se může opřít o strategie jiných států, které do různých aerolinek lijí peníze, kvůli ztrátě likvidity z důvodu koronavirové krize. Podle ekonomů by se ale stát měl zachovat při podpoře u letecké společnosti stejně, jako kdyby pomáhal krachující pekárně. Tedy bez speciálních výjimek.

Stát v poslední době z úst premiéra Andreje Babiše, ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO) a naposledy ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) potvrzuje, že by jejich vláda měla pomoci společnosti Smartwings. Ta jako podobné aerolinky bojují s odlivem zákazníků kvůli koronaviru, navíc je značně nejisté, jak cestovní ruch bude vypadat v dalších měsících.

Smartwings se proto snaží stát dotlačit k jednání, které by mělo společnosti pomoci přežít. Na dotaz Echo24 firma uvedla, že se nemůže ucházet o standardní pomoc jako jiní podnikatelé, protože jsou velkou společností. „Programy jako COVID neumožňují participaci Smartwings na těchto programech z hlediska velikosti společnosti, poskytovaných garancí a částek poskytovaných těmito fondy,“ řekla pro Echo24 mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.

Generální ředitel Smartwings Roman Vik dříve také prohlásil, že stát by mohl aerolinkám zaručit úvěr, který by se mohl pohybovat až ve výši 2,5 miliard korun. „Pokud nás stát nepodpoří, budeme evropskou i světovou raritou mezi leteckými společnostmi. Bylo by velmi zvláštní, kdyby se stát rozhodl nepodpořit společnost, co řádně platí daně i sociální a zdravotní pojištění za své zaměstnance, nechal ji zkrachovat a pak se jen díval, jak k nám létají společnosti ze zahraničí, které dotaci či záruku na úvěr dostaly a všechny odvody platí svému státu,“ řekl generální ředitel Smartwings pro DVTV.

Podle ekonomů oslovených redakcí Echo24 je podpora letecké společnosti nesmyslná. Smartwings totiž nejsou strategickým podnikem a jejich případný zánik by cestování neohrozil. V případě vstupu státu do společnosti by to navíc odnesl daňový poplatník.

„Pokud bychom se bavili čistě o pomoci, potom máme k dispozici jasně nastavené státní garanční programy COVID a Smartwings můžou zažádat jako každý jiný. Kvůli poklesu příjmů ale pravděpodobně úvěr nedostanou, proto hledají cesty jinudy. Nicméně zažívají realitu desítek tisíc drobných podnikatelů, kteří řeší stejný problém. Proč by ale stát měl pomáhat zrovna jedné z mnoha a ostatním ne? Stát má jedinečnou možnost ukázat, že se nesnaží zachraňovat jen ty velké s bohatým lobbistickým oddělením. Ať je férový a dává stejné podmínky Smartwings jako pekárně na rohu. Jinak jsme na cestě k tomu nejhoršímu ze všech světů. Tvrdému kapitalismu pro chudé, ale socialismu pro bohaté,“ řekl pro Echo24 hlavní ekonom Roklen Dominik Stroukal.

Podle něj strategický podnik neznamená mít hodně zaměstnanců, ani vysoké odvody, které platí všechny firmy stejně. „Strategičnosti si obájíme u bezpečnosti, ale pro bezpečnost stát skutečně nepotřebuje nakupovat aerolinku,“ dodal Stroukal.

Podobný pohled má i hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček, podle kterého by také měl stát zachraňovat strategické společnosti. „Vzhledem k nadměrným kapacitám jiných leteckých společností v Evropě nehrozí, že by zánik Smartwings vedl k izolaci České republiky ve vzdušném prostoru. Rovněž nehrozí, že by vznikl monopol, protože na trhu zbude dost jiných leteckých společností. Nevidím tedy pádný důvod, proč by stát měl do Smartwings vstupovat. Pravděpodobně by to vedlo jen ke zbytečným nákladům, které by nakonec musel zaplatit daňový poplatník,“ řekl pro Echo24 Křeček.

Přesto ministr průmyslu Karel Havlíček uvedl, že se jedná o klíčový podnik. „Je to klíčový přepravce našich osob, do určité míry je to i vizitka České republiky,“ řekl novinářům. Stát by se měl proto postarat i o její podporu. První variantou jsou podle něj záruky za úvěry, dále se dá diskutovat o přímých úvěrech. Až poslední variantou, pokud by hrozila insolvence, a bylo by na tržbách ohroženo Letiště Václava Havla, je krátkodobý kapitálový vstup státu do skupiny. Stát by na tom mohl i vydělat, řekl Havlíček na tiskové konferenci po jednání vlády koncem týdne.

Foto: Echo24