Svět vrcholného komfortu. Mercedes S 580E 4MATIC

TEST AUT

Svět vrcholného komfortu. Mercedes S 580E 4MATIC
Mercedes S 580E 4MATIC Foto: František Vahala
12
Auto

Vlajková loď automobilky Mercedes – to samo o sobě vzbuzuje velká očekávání. Pravda ale je, že vrcholná plug-in hybridní verze je překonala prakticky ve všech ohledech. Mercedes třídy S je tradičním nositelem technologií značky, podobně jako u BMW řada 7 či u Audi řada 8. O tom, jak sportovně může sedan s délkou přes pět metrů jezdit, nás nedávno přesvědčil například model Audi S8. Mercedes je ovšem svým jízdním projevem úplně jinde.

Aktuální sedmá generace (W223) byla představena 2. října 2020. Proti svým předchůdcům nenabízí verzi kupé či kabriolet, tyto role nově zastávají nové modely AMG GT a třída SL. Namísto toho je nová třída S nabízena s celkem třemi délkami rozvoru – základní verze měří 5,18 m, testovaná L dosahuje na 5,3 m a nejdelší Mercedes-Maybach dokonce 5,5 metru.

Je jen na vás, kterou vyberete. Vždy dostanete zcela luxusní interiér, který překvapí nejen materiály, ale hlavně skvělými sedadly. Místo tradičních budíků očekávejte displeje (je jich až pět) s krystalicky čistou grafikou a logicky spoustou funkcí. Běžné ovládání považujeme za intuitivní a dobře vyřešené, hlasový asistent se suchým německým vtipem je fajn, ale trochu zbytečný. Dokonalostí jsou polštářky na opěrkách hlavy. Vzadu se pasažér cítí snad ještě komfortněji než vpředu. Kufr nabízí 550 litrů prostoru.

Pod kapotou vrcholného sedanu najdeme buď třílitrový zážehový šestiválec (značený jako 450 a 500), nebo jeho naftového sourozence (350d a 400d), vždy v kombinaci s devítistupňovou převodovkou. Nechybějí ryzí zadokolky nebo verze s pohonem všech kol. A taktéž plug-in hybridní verze, značená jako 580e 4Matic.

Základem je zážehový šestiválec o výkonu 367 k a elektromotor s výkonem 150 koní. Kombinovaný výkon dosahuje hodnoty 510 k (a 750 Nm), což při hmotnosti kolem 2,5 tuny znamená schopnost pohodlně zrychlit na stovku za 4,9 s (max. rychlost je omezena na 250 km/h). Své konkurenty Mercedes překonává elektrickým dojezdem – slibuje víc než 100 km (podařilo se nám dosáhnout cca 80 km čistě na elektřinu) a lze ho nabíjet výkonem až 60 kW.

Jízdní dojmy? Zapomeňte na vše ostatní – Mercedes S pluje krajinou zcela neuvěřitelným způsobem. Zejména režim Comfort, kdy vůz pomocí kamer a čidel a bůhvíčeho ještě „čte“ silnici, odhaluje precizní práci vzduchového podvozku, jízda je doslova jako na létajícím koberci. Nečekané agilitě pomáhá příjemně naladěné řízení a také natáčení zadní nápravy (do úhlu až 10 °). V režimu Sport celek ztuhne a výrazně se promění, ale Comfort je mnohem příjemnější pro zdolávání dlouhých vzdáleností.

Třída S je nabitá všemožnými technologiemi, z nichž mnohé pracují, aniž o nich víte. Pozornost zaslouží třeba úžasně účinné a funkční světlomety, ale třeba i navigace. Ta kombinuje realitu s virtuálním prostředím a na velkém středovém displeji zobrazuje křižovatky či složité situace, které doplňuje o přehledné grafické prvky. Skvělá věc. Stačí si zapnout oblíbený masážní program, vychutnat si neskutečný zvuk soustavy Burgmeister s třiceti reproduktory, situaci sledovat 3D kokpitem a plout krajem. Dá se jezdit i velmi úsporně – klidně za 6,5 l na 100 km, což je úžasná hodnota.

Vrcholný jízdní zážitek? Ve třídě velkých sedanů rozhodně. Mercedes nabízí skutečně velmi specifický způsob přejezdu nerovností. V zatáčkách je přitom nečekaně přirozený, pomáhá adaptivní vzduchový podvozek i natáčení kol zadní nápravy. Motor i převodovka jsou sametové, změny přenosu točivého momentu mezi kola nezaznamenáte.

Dalo by se toho napsat tolik. Třída S je zvenku tvarově konzervativní, ale uvnitř odhaluje posádce zcela jedinečný svět. Snad poprvé nám nevadil plug-in hybrid: na elektřinu ujede dostatečnou vzdálenost a přenos síly je hladký. Mercedes S 580e ve verzi Long považujeme za nejlepší manažerský sedan na trhu. Cena tomu odpovídá: vznětový základ stojí lehce přes 2,5 milionu Kč, testovaná verze s příplatky překročila hranici pěti milionů Kč.

Plusy:

Pohonné ústrojí, komfort podvozku, interiér.

Minusy:

Velké množství příplatkových prvků.