Do Prahy se vrací trolejbusy. Cestující svezou třeba na letiště

Do Prahy se vrací trolejbusy. Cestující svezou třeba na letiště
Trolejbus linky 58 ve zkušebním provozu. Foto: Foto: Zubozrout/Wikimedia Commons
Domov

ELEKTRIFIKOVANÁ DOPRAVA

Vojtěch Šeliga

Trolejbusy byly v minulosti významnou součástí pražské dopravy, nakonec však vymizely v 70. letech, kdy se věřilo, že budoucnost MHD v hlavním městě patří především metru a autobusům. V posledních letech, kdy se stále častěji mluví o ekologičtějších variantách dopravy, nastává pozvolný návrat trolejbusů do ulic Prahy.

Trolejbusy se do metropole částečně vrátily již v roce 2017, kdy začal elektrifikovaný autobus pravidelně jezdit mezi Palmovkou a Letňany. Návrat je to však nenápadný, protože se již nejedná o tradiční trolejbusy, které jsou k vidění v dalších českých městech. Moderní vozy již nepotřebují být napojeny na troleje po celou dobu jízdy, ale pouze na některých úsecích, kde se dobíjejí.

V pražské MHD budou nově elektrifikovány čtyři autobusové linky na levém břehu Vltavy. Město společně s dopravním podnikem (DPP) nasadí elektrobusy na linky číslo 131, 137, 176 a 191. Cílem je zlepšit životní prostředí a snížit hluk. Odhadované náklady na pořízení vozidel a vybudování potřebné infrastruktury jsou jedna až 1,3 miliardy korun. Projekt by měl být uskutečněn v letech 2023 a 2025. Vyplývá to z dokumentu, který v týdnu schválili pražští radní.

DPP letos v dubnu ohlásil záměr koupit 14 elektrobusů za 200 milionů korun. Nyní rovněž připravuje nasazení elektrobusů na linku 119 na Letiště Václava Havla a linky 140 z Palmovky do Miškovic.

„Prioritou je pro nás stále rychlodráha na letiště, která je investicí Správy železniční dopravní cesty a intenzivně na ní spolupracujeme. Kvůli velikosti stavby je to ale řešení nejdřív pro rok 2028. My jsme se rozhodli ulehčit cestujícím co nejdřív. Proto trasu linky 119 zelektrifikujeme a pořídíme dvacet velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů. Budou mít na délku 25 metrů, čímž se výrazně zlepší komfort cestujících, ulehčíme dopravě tím, že nebudeme přidávat další autobusové spoje, a zároveň snížíme výfukové emise na nulu,“ řekl již dříve pro Echo24 náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Tyto linky byly vybrány proto, že na jejich trasách jsou v některých místech tramvajové troleje, z kterých by se vozy případně mohly za jízdy dobíjet. Linky rovněž tvoří funkční celek, pro který by vznikla ucelená nabíjecí infrastruktura. Například linky 176 a 191 by sdílely část trolejového vedení i měnírny Hřebenka a Strahov.

Elektrobusy nebudou napojeny na troleje celou trasu, ale jen v některých úsecích. Troleje by byly ve strmých stoupáních a klesáních, které jsou náročné na spotřebu energie. Vozy by se tak v těchto místech napojily na trolej a baterie by se nevybíjela, ale naopak dobíjela.

Finančně nejnáročnější je podle odhadu nákladů elektrifikace linky 191, která jezdí ze zastávky Na Knížecí přes Ciolkovského na Letiště Václava Havla Praha. Cena je odhadována na 580 milionů. U linky 176 jsou odhadovány náklady na 320 milionů a u linek 137 a 131 je to 220 milionů, respektive 200 milionů korun. Technické zázemí v garážích Řepy vyjde na 130 milionů.

Radní v týdnu podniku uložili, aby zahájil projektovou přípravu. Odhadovaná cena projektu je 32 až 35 milionů. Na projekt elektrifikace bude chtít DPP získat peníze z evropských fondů.

DPP má zhruba 1200 autobusů, které postupně obnovuje. Rozšiřovat chce počet elektrobusů, kterých by v roce 2030 měla být nejméně třetina. DPP plánuje kupovat také hybridní vozy kombinující naftový a elektrický pohon a testovat vozy na vodík. Podnik zatím stále počítá i s naftovými vozy s nejvyšší emisní třídou.

V hlavním městě vyjel první trolejbus před více než 80 lety, 9. srpna 1936. První linka vyjela od tramvajové vozovny Střešovice a trolejbusy jezdily v Praze přes 30 let. Poslední vyrazil od vinohradské Orionky v neděli 15. října 1972.

 

Související články