Náhoda, nebo chyba v systému? Dráhy hlásí incidenty na železnici prakticky obden
Nehody na železnici
- red,
Incidentů na železnici za posledních čtrnáct dní prudce přibylo. Mimořádných událostí se odehrálo šest. Drážní inspekce řešila za první dva měsíce letošního roku 220 incidentů, což je o 26 procent více než loni za stejnou dobu. České dráhy, ačkoli se železniční incidenty netýkají pouze tohoto největšího dopravce, nyní avizují rozsáhlé kontroly práce strojvedoucích. Podle ČD totiž nejde o systémové chyby, ale většinou o individuální lidská pochybení.
Nejnověji se nehoda na železnici stala v úterý v Brně, srazily se dva vlaky, více píšeme ZDE.
Další incident se stal v pondělí u Ronova nad Doubravou, kde se srazil osobní vlak s manipulačním vlakem. Za incident se na Twitteru omluvil generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.
„Vážení zákazníci, je mi velice líto všech, kdo byli dnes účastníky střetu os. vlaku s manipulačním na trati Čáslav – Třemošnice. Jménem ČD se jim hluboce omlouvám, zejména pak zraněným. Všem poskytneme maximální podporu. Příčiny této mimořádné události budou důsledně vyšetřeny,“ uvedl Miroslav Kupec.
Počet zaznamenaných incidentů za letošní první dva měsíce je nejvyšší minimálně od roku 2015. V lednu inspekce řešila 111 incidentů, v únoru dalších 109. Jde zejména o přejetí návěstidla na červenou. Těchto prohřešků neustále přibývá, loni se jich podle Drážního úřadu stalo 142, meziročně o 13 procent více. I přes výrazný nárůst mimořádných událostí je zatím statistika usmrcených a zraněných osob na železnici pozitivnější. Letos na kolejích zemřelo celkem 26 lidí, loni jich bylo za první dva měsíce 29. Mírně se letos snížil také počet zraněných.
Pozornost vzbudila například jízda bez strojvedoucího na Vysočině, o níž jsme psali ZDE.
ČD po incidentech zintenzivní kontroly strojvedoucích
O zvýšení bezpečnosti v souvislosti s incidenty minulý týden ředitel Českých drah Miroslav Kupec mimořádně jednal s vedením ČD a specialisty, kteří mají v podniku na starosti provoz vozidel, a s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO).
Z jednání vyplynulo, že stovka kontrolorů by měla zintenzivnit kontroly jak při nástupu strojvůdců do služby, tak během jejího výkonu. „Namátkově vykonávají kontroly přímo při jízdě vlaků a zaměřují se například na styl jízdy a dodržování důležitých bezpečnostních pravidel. Na případné chybné postupy na místě strojvedoucí ihned upozorňují,“ uvedl Miroslav Kupec. Další opatření, které státní dopravce zavede, bude nasazení dvou cvičných trenažérů, které by měly otestovat styl práce strojvůdců a případně upozornit na chyby.
Dráhy také chtějí prosadit nové kontroly strojvůdců, které by se zaměřovaly na to, zda volný čas využívají k odpočinku a například nejezdí s vozidlem jiného dopravce. „ČD budou prosazovat institut monitoringu licence strojvedoucího do zákona o drahách. Tento monitoring odhalí případy, kdy strojvedoucí pracují u více firem a nastupují do práce unavení po předchozí směně u jiného dopravce a zvyšují tak riziko nehody,“ uvedl Kupec.