Evropský Green Deal už má první dopady i v Česku a propouští se. „Chceme vědět, kdo to zaplatí“

DOPADY GREEN DEALU

Evropský Green Deal už má první dopady i v Česku a propouští se. „Chceme vědět, kdo to zaplatí“
Těžký průmysl, Most. Foto: Shutterstock
3
Ekonomika

Ladislav Šustr

Připojení České republiky k plánu Evropské komise Green Deal se už projevuje a dochází k propouštění. Tvrdí to předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula, který po vládě chce jasnou analýzu s budoucím dopadem této dohody. Středula pro Echo24 uvedl, že první odhad nákladů dosahuje výše 10 bilionů korun, což znamená sedm státních rozpočtů. „Chceme vědět, kdo to zaplatí,“ řekl.

K evropskému Green Dealu připojil Českou republiku premiér Andrej Babiš, který s plánem souhlasil v minulém roce. Státy se tak zavázaly, že do roku 2050 nebudou produkovat žádné čisté emise skleníkových plynů či že bude hospodářský růst oddělen od využívání zdrojů. Před dohodou ale kromě politiků varují zejména odbory spolu se zaměstnavateli, kteří chtějí znát reálné dopady této dohody.

Dosud totiž vláda Andreje Babiše nepředložila analýzu, jak se Green Deal reálně promítne do tuzemské ekonomiky. Ta je v současné době z části závislá na automobilový průmysl, na který plán dopadne velmi tvrdě. Dokument o dopadech se projednával na tripartitě celkem již třikrát. Až nyní ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček připustil, že zřídí vládní komisi.

Celý postup kritizuje odborový předák Josef Středula, který připomíná, že k iniciativě jsme se připojili už na podzim roku 2019, a přesto stále nic hotového není. „Hned v lednu jsme žádali, aby vláda udělala dopadovou studii. Opravdu podrobnou, jak celá dohoda vypadá. Tedy jak to dopadne na státy ze severu a jihu, jak bude postižen podnikatel, občan, rodina s dětmi či jaké vlivy směřují na inflaci či cenovou hladinu,“ řekl pro Echo24 Středula.

Podle něj totiž už nyní dochází k tomu, že se kvůli Green Deal propouští. Uvádí zejména příklad Sokolovské uhelné, která na konci minulého propustila až tisícovku lidí. Důvodem k propouštění byla zejména cena emisních povolenek. Ty mají snížit emise skleníkových plynů a obchoduje se s nimi na trhu. Jejich cena se tak velmi často mění a v současné době stále roste.

Podle Středuly tak může brzy dojít k tomu, že podobný příklad může nastat i u jiných společností. „Jednalo se o konkrétní propouštění v Sokolovské uhelné, protože cena emisních povolenek je dnes na úrovni 44 euro za tunu CO2, a to se v ekonomice podniků projevuje. Žádná nová místa se navíc netvoří z titulu nových technologií. Na Sokolovsku k něčemu podobnému rozhodně nedochází. Tehdy byla navíc emisní povolenka za 32 eur a jak se začne blížit hranici 50 eur, tak to může znamenat daleko větší problém pro daleko větší počet firem,“ řekl Středula.

Kromě odborů tlačí na vládu kvůli analýze dopadů i zástupci zaměstnavatelů. Ti upozorňují, že jen do roku 2030 bude muset stát vynaložit několik stovek miliard korun na investice. Pro tuzemskou ekonomiku to navíc bude znamenat větší zátěž než u státu v západní Evropě, protože Česko má větší podíl průmyslu na HDP.

Podle ředitele sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy Bohuslava Čížka jsou rizika Green Dealu v tom, že Evropská unie chce snižovat skleníkové plyny více než zbytek světa. „To může ohrozit konkurenceschopnost evropského průmyslu. Náklady na snižování emisí povedou k růstu cen výrobků, které pak nebudou na světovém trhu konkurenceschopné. Nesmí se stát, aby se kvůli přísnější regulaci a příliš vysokým nákladům na snižování emisí přesunuly průmyslové výroby mimo země Evropské unie, kde na životní prostředí a ochranu klimatu neberou takový ohled,“ řekl pro Echo24 Čížek.