Přízrak pražských stavebních předpisů
KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Pražské stavební předpisy (PSP) jsou prováděcí předpisy ke stavebnímu zákonu a určují požadavky na stavby a na využívání území v Praze. Ovlivňují budování infrastruktury, nových bytových či rodinných domů a také umístění reklamních staveb. Zrod PSP byl velmi zdlouhavý, mimo jiné i kvůli lobbistickým tlakům, protože PSP prostředí pro stavby zpřísňuje. Po dlouhém vyjednávání politiků a úředníků byly PSP schváleny s účinností od 1. srpna 2016.
Jak již bylo řečeno, PSP mají vliv i na stavby pro umístění outdoorové reklamy, přesněji na billboardy všech možných rozměrů a jejich rozličných technických doplňků. V praxi to znamená, že všechny nové reklamní stavby pro billboardy jsou od 1. srpna 2016 již budovány pod přísnějšími pravidly, které mají za cíl omezit obrovské množství billboardů.
Na území Prahy je ale mnoho druhů billboardů, které jsou nelegální anebo byly postaveny před platností PSP. Množství těchto reklamních ploch je bohužel větší než novější plochy kontrolované PSP. Toto množství není bohužel nikdo schopen určit, ani magistrát hl. m. Prahy. Asistentka radního A. Scheinherra a velká bojovnice proti „vizuálnímu smogu“, Kristýna Drápalová, projevuje zejména mediální snahu stav napravit a billboardy spočítat. Bohužel ji k její lítosti pražské stavební úřady nevyházejí vstříc a údaje o legálních či nelegálních billboardech ji ne a ne sdělit. Aura bojovnice za nápravu v džungli pražských billboardů ve prospěch lepšího vizuálu Prahy je asi pro někoho dojemná. Avšak ne všichni občané podléhají emotivním projevům snahy na facebookových profilech. Občany zajímají fakta a výsledky. Ovšem tady, ať už chtěně nebo nechtěně, nejsou.
Proč nejsou? Jsme zpět u PSP. Reklamní stavby lze podle legislativy povolit na dobu dočasnou, a to je pět let. V praxi to znamená, že všechny billboardy, kterým od účinnosti PSP, tj. od 1. srpna 2016 vypršelo stavební povolení, musí zažádat znovu o povolení anebo stavbu odstranit. Je logické, že pražské stavební úřady by měly od srpna 2016 povolovat reklamní stavby pro billboardy již podle PSP. Pokud by se tak dělo, tak velká část billboardů by musela být zrušena, protože nesplňují parametry PSP, už jen například minimální vzdálenost billboardů 100 m mezi sebou. A tohoto jsou si majitelé a provozovatelé billboardů dobře vědomi a nechtějí dopustit, aby přišli o velkou část jejich legálních či nelegálních billboardových ploch.
Jak tedy tuto situaci billboardáři řeší a jakou roli zde hrají stavební úřady a PSP?
Existuje jednoduchý postup. Stavební úřad prostě prodlouží staré stavební povolení za původních podmínek, tzn. před platností PSP. A vše jede beze změn dál, bez přísného dohledu PSP, které politici pro blaho Pražanů a Prahy tak rádi připravili. Alespoň nám to takto před volbami mohutně mediálně sdělovali, abychom jim uvěřili.
Uplynulo téměř 6 let a jak to vypadá? Pořád stejně, ne-li hůře. Kristýně Drápalové stavební úřady nechtějí poskytnout data, aby mohla billboardy spočítat. Radní Scheinherr opět s pomocnicí Drápalovou a radním Hlaváčkem, namísto živnostenského úřadu, aktivisticky přemlouvají velké soukromé společnosti, aby neinzerovali na reklamních plachtách, které radní vloni svojí vyhláškou zakázali. To už se ale nepochlubí, že v březnu ÚOHS zahájil s hl. m. Praha správní řízení, právě proti této vyhlášce, protože porušuje zákon na ochranu hospodářské soutěže.
Navíc se nám v Praze rozmohl další nešvar. Stávající double bigboardy jsou omotávány zakázanými reklamními plachtami, které politici vyhláškou zrušili a nebývale ochotní úředníci stavebních úřadů těmto reklamním stavbám prodlužují staré stavební povolení vesele dál. Reklamní stavby přitom omotáním plachty zcela změní svoje původně schválené parametry a stávají se nebezpečné pro okolí.
Za zmínku stojí ještě jeden politický počin staršího data z pera bývalé primátorky Adriany Krnáčové, za jejíž éry PSP vznikaly. Paní exprimátorka si byla velmi dobře vědoma negativního vlivu PSP na billboardovou džungli v Praze. Ovšem rozhodla se ji vyřešit ve prospěch majitelů billboardů, a ne v prospěch Pražanů, jak nám její PR výrazně mylně prezentovalo. Tím, že prodloužila při svém odchodu z pražské radnice staré nájemní smlouvy především pro BigBoard (největšího provozovatele reklamních ploch) na dobu neurčitou, vysmekly se tyto reklamní plochy z pravidel PSP. Původní nájemní smlouvy byly na 5 let a pokud by tato doba bez prodloužení uplynula, tak by skončila i stavební povolení k billboardům. Tzn. BigBoard by musel žádat o nová stavební povolení podle PSP, ale podle pravidel PSP by plochy povolení už nedostali.
Pro koho tedy politici pracují, pro Pražany, Prahu nebo pro billboardáře? Jedno je ale jisté. Bez billboardů by politici nebyly v Praze vidět, hlavně před volbami. A jak je známo, intenzita kampaně i na billboardech ovlivňuje rozhodování voliče, kterému politikovi svůj hlas věnuje. A pak tento zvolený politik bude na magistrátu zase a znovu rozhodovat o billboardech.