Kupujte, nebudou! Ceny nových i ojetých aut letí vzhůru, slevy nebudou

SPECIÁL AUTO

Kupujte, nebudou! Ceny nových i ojetých aut letí vzhůru, slevy nebudou
Zdražují všichni a jen tak se tento trend nezastaví. Není důvod. Aut je kvůli váznoucí výrobě málo, přitom poptávka po nich je i přes rostoucí ceny poměrně silná. Foto: Shutterstock
2
Ekonomika

Jan Blažek

Dalo by se říci, že změny na trhu nových aut jsou měsíc od měsíce hmatatelnější, bohužel jdou však směrem, který zákazníky vůbec netěší. Důsledky komplikovaného propletence navzájem více či méně souvisejících negativních faktorů, které se potkaly v relativně krátkém období, již nebylo možné ze strany automobilek dál schovávat před zraky koncových zákazníků. Výsledek? Omezení nabídky verzí a motorizací, dlouhé čekací doby a zejména pak výrazný růst cen nových aut, který sekundárně zvyšuje ceny i na trhu ojetin.

Automobilový sektor je pod tlakem hned z několika stran. Ke koronavirové pandemii, která zapříčinila omezení ve výrobě, vynutila si zvýšené náklady (jen Škodovka odhaduje výdaje spojené s covidem-19 na víc než miliardu korun) a hrubě se promítla i do prodejů koncovým zákazníkům, přibyly významné problémy s dodávkami polovodičů. A ani to není vše, dřív spořádaný dodavatelský řetězec začal mít trhliny, dochází k razantním nárůstům cen materiálových vstupů a ještě ke všemu automobilky řeší přechod na elektromobilitu a splnění limitů flotilových emisí.

První, čeho si zákazník při záměru koupě nového auta všimne, je významná redukce nabídky motorů a z toho vyplývajících verzí. U spousty aut tak třeba pohon všech kol dostanete pouze k nejdražšímu modelu a výbavě, dřívější variabilita nabídky, která se mnohem víc snažila vyhovět zákazníkovi, je ta tam. U některých aut najdete v nabídce dokonce jen jeden motor, třeba dvě výbavy a jen pár příplatků. I když si však zákazník vybere, nemá ani zdaleka vyhráno. V dalším kroku se totiž doví, zda je dané auto dostupné skladem, či bude nutné jej zadat do výroby. Zejména v druhém případě ho pak u většiny značek čekají dlouhé měsíce nervozity a připravit by se měl i na pravděpodobné posouvání stanoveného termínu. Ani nemá smysl se případně durdit na prodejce či zastoupení značky, on opravdu dnes nikdo moc neví, co bude za měsíc, natož za půl roku.

Máte vybrané nové auto a jste smířeni s tím, že si na něj počkáte? Jenže ani to není důvod k radosti. Pohled do ceníku na konečnou sumu k úhradě vám totiž možná protočí panenky a udělá vítr v peněžence. Nová auta postupně zdražují a už dávno to nejsou jen kosmetické úpravy o pár tisícovek reagující na lepší výbavu a kopírující nízkou inflaci, kterých si víceméně nikdo nevšiml. Naopak.

Jeden příklad za všechny si můžeme ukázat na modelu Škoda Karoq. Ten se ještě před dvěma lety prodával ve verzi 2.0 TDI (110 kW) s pohonem všech kol, převodovkou DSG a automatem za 734 900 Kč, dnes za něj zaplatíte o 90 000 Kč víc. Ano, výbava se v mezičase možná trochu rozšířila, ale i tak je cenový nárůst masivní. Škodovka samozřejmě není jediná, zdražují všichni a jen tak se tento trend nezastaví. Není důvod. Aut je kvůli váznoucí výrobě málo, přitom poptávka po nich je i přes rostoucí ceny poměrně silná. Pokud tedy někdo uvažuje o koupi nového auta, doporučení je jednoduché – navzdory situaci a rostoucím cenám moc dlouho neotálet.

Nenechte si ujít přílohu Auto k přečtení zde. Nebo v tištěné podobě v Týdeníku Echo, který si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.