Vládu dohnaly vlastní sliby. Není na důchody, ČSSD o omezení slev na dopravu či vyšším zdanění dividend
slevy na dopravu
Slevy ve veřejné dopravě pro studenty a důchodce ministerstvo dopravy zatím měnit nechce. Novinářům to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Zredukování nákladů na slevy je podle koaličních sociálních demokratů jedna z možností, jak navýšit peníze na důchody. Ministerstvo práce a sociálních věcí pod vedením Jany Maláčové (ČSSD) chce pro příští rok navrhnout zvýšení starobních důchodů v průměru o 900 Kč, což by znamenalo náklady kolem 7,5 miliardy korun ročně navíc.
Od 1. září loňského roku mohou studenti do 26 let a senioři nad 65 let využívat ve vlacích a autobusech slevu 75 procent z jízdného. Obsazenost spojů se podle dopravců zatím po zavedení slev zvýšila o jednotky procent.
„Nemyslím si, že by bylo vhodné rok po zavedení provádět v systému slev nějakou zásadní změnu. Takové věci se nedělají na jeden rok a není žádný negativní vliv, proč by to nemělo fungovat. Funguje to dobře,“ uvedl Ťok. Připustil však, že v budoucnu by v případě potřeby mohla vláda při hledání úspor slevy pozměnit.
O změně systému slev hovoří zástupci ČSSD. Místopředseda strany Roman Onderka v nedělním pořadu České televize Otázky Václava Moravce řekl, že by místo slev zavedl nulové jízdné pro cestující nad 70 let. O možnosti najít peníze na důchody právě v systému slev v dopravě před jednáním vlády mluvili také šéf strany Jan Hamáček nebo ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová. „Budeme o tom jednat na koaliční radě,“ podotkla Maláčová. Podle ní jde o jednu z možností úspor, sama by přitom hledala například ve změně daní, například dani z dividend.
„K žádnému jednání nedošlo, možná redukce slev v dopravě byl alternativní návrh na reakci premiéra, že na navýšení důchodů je nutné najít finance. Co se týče samotných slev v dopravě, dle mého názoru jsou příliš velkorysé i s ohledem na to, jak zatěžují státní rozpočet (6 miliard). Nemluvě o tom, že nejsou samozřejmě využívány všemi seniory,“ řekl Roman Onderka pro Echo24.
Maláčová by kromě omezení slev v dopravě viděla i další možné zdroje, kde získat peníze na důchody. „Zdroje pro financování důchodů by se měly najít u velkých korporací, ne u českých občanů. Preferuji například zdanění dividend. Ročně odteče z ČR necelých 300 miliard korun. Česko má v rámci EU jednu z nejnižších sazeb daně z dividend – a to 15 %. Když se podíváme například na naše sousedy, tak Německo a Rakousko má 25 procentní sazbu, Slovensko odstupňovanou až na 35 %. Podle mého názoru by také pomohlo zavedení sektorové daně. Jak vidíte, redukce slev na jízdné jsou také jednou z mnoha možností,“ uvedla Maláčová pro Echo24.
Se systémem slev nesouhlasí opozice. Proti se pro Echo24 vyjádřil i nejmladší poslanec a zároveň student Dominik Feri (TOP 09): „S tímto systémem nesouhlasím a ke státnímu rozpočtu jsem podával pozměňovací návrh, který by přesunul obří množství peněz, které se na slevy vynaloží do školství. Senioři si navýšení důchodů zaslouží, ale z návrhu ČSSD je zjevné, že se zmůže jen na jednoduché přerozdělování miliard, místo přípravy tolik potřebné důchodové reformy.“
Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových regionálních autobusových a železničních linkách, v rámci integrovaných dopravních systémů a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V rámci železniční dopravy platí pouze ve vozech druhé třídy.
Stát zaplatil dopravcům dohromady za první tři měsíce fungování slev od loňského září 1,46 miliardy korun.
Přichází období škrtů, vzkazuje Schillerová ministrům
Návrh na zvyšování důchodů přichází ve stejné době, kdy ministryně financí Alena Schillerová tlačí na ostatní ministry a vyzývá je k šetření. Je tedy možné, že štědrá sociální politika vlády povede ke škrtům v investicích. Celkové úspory by měly dosáhnout 25 miliard korun. O nejvíce peněz by podle seznamu Schillerové mělo přijít ministerstvo dopravy. To by mělo dostat o 9,5 miliardy korun z původních 49 miliard méně. Opatření by se podle ministryně financí nemělo dotknout podpory krajů na provoz regionálních tratí.
„Debata o podobě rozpočtů na další roky je teprve na svém počátku. Otázky možných úspor jsou určitě na místě, logické, ale velmi předbíhají samotnou diskusi, která k tomu teprve proběhne. Musíme si nyní zanalyzovat, jak výpadek příjmů dopadne na dotace v železniční dopravě, ale také jak ohrozí přípravu nových investic či dokončení rozestavěných projektů,“ uvedla pro Echo24 za ministerstvo dopravy Lenka Rezková.