V televizní tvorbě je teď spousta peněz. A ty pak chybí u filmu
Britský novinář v Plzni
Během roku se zúčastní několika filmových festivalů, letos zavítal jako porotce Finále Plzeň i úplně poprvé do Česka. Britský novinář Christopher Goodwin v rozhovoru pro Echo24 uvedl, že podle něj žijeme v době, která je pro filmovou tvorbu velice příznivá. Současně ale varoval, že jsme svědky zásadních změn, za které může Netflix, online poskytovatel filmů a seriálů.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Díváte se na české filmy?
Čas od času ano, ale teď si nemůžu vzpomenout, jaký jsem viděl naposledy…
Možná Zahradnictví: Rodinný přítel, které zahajovalo ve své předpremiéře plzeňský festival.
Zahradnictví se mi moc líbilo. Je to skvěle zahrané rodinné drama zasazené do důležitých historických souvislostí. Rád bych viděl i další dva díly téhle trilogie. Jen si myslím, že to bylo příliš dlouhé. Dovedu si představit, že by se to rozpůlilo, stejně jako další dva díly, a že by se vysílaly v televizi jako hodinové epizody.
Napsal jste někdy recenzi na nějaký český film?
Dělám spíš rozhovory a píšu o kultuře jako takové. Kritiky už moc nepíšu.
Kromě psaní objíždíte i filmové festivaly. Máte nějaký oblíbený?
Obvykle navštívím tak tři festivaly ročně - většinou Berlinale a pak další dva. Někdy jako divák, někdy jako člen poroty. Loni se mi třeba moc líbil festival krátkých filmů ve Vídni. Podle mě by diváci měli sledovat víc krátkých filmů, protože v nich během pár minut, ne během dvou hodin, objeví spoustu zajímavých věcí.
Je podle vás aktuálně příznivá doba pro vznik dobrých filmů?
Víte, právě jsme svědky určité tranzice, za kterou může Netflix a Amazon. Ty naprosto mění filmový byznys i dynamiku a obsah filmů. Ve druhé polovině 90. let a na začátku milénia vznikaly kvalitní nezávislé filmy jenom na DVD, zatímco Hollywood se tehdy soustředil na produkci blockbusterů za 200 a více milionů. Mezi hollywoodskými trháky a nezávislými filmy nebylo prostě nic. A tuhle mezeru teď zaplňuje Netflix, který financuje skvělé snímky a dává peníze i do jednotlivých evropských produkcí.
Je v tom nějaké ale?
Problém je v tom, že v televizní tvorbě je teď spoustu peněz, které přitahují režiséry, scénáristy, herce, jenže tihle lidi a peníze teď zase chybí u nezávislého filmu. Ale kolem a kolem je doba pro film příznivá. Slyšel jsem, že za loňský rok se v Česku natočilo na 40 filmů - to je přece pro tak malou zemi neuvěřitelné číslo! Pamatuji si, že před 15 lety v Británii vzniklo ročně třeba jen 25 filmů.
Novinářem jste přes 30 let. Bylo pro vás těžké přizpůsobit se změnám, které s sebou přinesl internet?
Pro mě to tak těžké nebylo. Když jsem začínal, dopisoval jsme z Los Angeles do Londýna a tehdy jsem, skoro v úplných začátcích internetu, byl mezi prvními, kdo ho začali používat. To mi, myslím, dopřálo velkou výhodu. Později jsem ale začal pociťoval, že v tištěných novinách chybí peníze. Nejsem totiž zaměstnaný, jen do novin a časopisů přispívám, proto je pro mě čím dál tím těžší dostat do novin vlastní články.
O kolik se třeba snížil náklad The Sunday Times, do kterých píšete?
Náklady The Sunday Times zase tak dramaticky neklesly, protože Britové jsou zvyklí koupit si nedělní noviny a v klidu si je přečíst. Ale krize zasáhla nejenom tištěné noviny, ale i jejich internetové modifikace. V Británii jsou dva nejčtenější internetové deníky. Za prvé Mail Online, mimochodem vůbec nejčtenější online deník na světě, což je dáno hlavně jeho bulvárním obsahem. A ten i přesto nevykazuje zisk. A druhým je The Guardian, respektive online verze tohoto velmi seriózního deníku. Přitom The Guardian je ročně ve ztrátě odhadem zhruba 15 milionů liber. Bude zajímavé sledovat, jak se to bude vyvíjet dál.