Hlavní cenu Trilobit má seriál Pustina, oceněn byl Jaromír Šofr
Český filmový a televizní svaz FITES
Nejhodnotnější počiny v oblasti audiovizuální tvorby odměnil dnes Český filmový a televizní svaz FITES výročními cenami Trilobit. Tu hlavní získal seriál Pustina, konkrétně scenárista Štěpán Hulík a režiséři osmidílného kriminálně-psychologického dramatu z produkce HBO Ivan Zachariáš a Alice Nellis.
Pocty za celoživotní dílo, jímž přispěl ke kultivovanosti domácí tvorby a k jejímu mezinárodnímu věhlasu, se v podobě Ceny Vladislava Vančury dostalo kameramanovi a pedagogovi Jaromíru Šofrovi. Často spolupracoval například s Jiřím Menzelem a proslavil ho hned první film, který spolu natočili, oscarové Ostře sledované vlaky z roku 1966.
V případě seriálu Pustina porota ocenila výjimečnou, svébytnou poetiku a naléhavou společenskou a mravní výpověď o našem světě. „Promyšlený scénář, nekonvenční režie, emotivní kamera i hudba a strhující herecké výkony z něj činí dílo světových parametrů,“ uvedl předseda poroty Vladimír Just.
Jaromír Šofr patří mezi nejvýznamnější české autory nové vlny 60. let, jeho tvorba je zásadní i pro pozdější období. Při svém prvním celovečerním filmu Ať žije republika spolupracoval s Karlem Kachyňou, těmi dalšími byli například Jan Němec, Evald Schorm, Jaromil Jireš, Věra Chytilová, Otakar Vávra a Jiří Krejčík. Je tak dalším tvůrcem, který vstoupil do „síně slávy“. Jsou v ní například Vojtěch Jasný, Miloš Forman, František Vláčil, Jan Špáta, Věra Chytilová, Arnošt Lustig a Drahomíra Vihanová.
Cenu Trilobit získala Emília Vášáryová za ztvárnění titulní role ve filmu Eva Nová. Vytvořila v něm sugestivní psychologickou studii zestárlé herečky-alkoholičky na strastiplné cestě k sebepoznání a odpuštění.
Oceněni byli Vít Klusák, Filip Remunda a jejich ukrajinský kolega Vitalij Manský, kteří v dokumentu V paprscích slunce nahlédli pod propagandistickou fasádu severokorejského režimu.
Trilobita převzal i režisér a producent dokumentu Odvaha Pavel Štingl. Porotu zaujal jeho obsah, který „unikátním způsobem zobrazuje tvůrčí proces i okolnosti vzniku osmimetrové jezdecké sochy Jošta Lucemburského v Brně sochaře Jaroslava Róny“. Zvláštní cenu poroty obdrželi dokumentaristé Tomáš Bojar a Rozálie Kohoutová za celovečerní snímek FC Roma.
Cena Ferdinanda Vaňka, která je nástupkyní Ceny Václava Havla za přínos díla občanské společnosti, byla udělena autorům reportáže Účastníci zájezdu Lukáši Landovi a Jiřímu Krejčíkovi z pořadu Reportéři ČT. Nadace Vize 97 jako držitel osobnostních práv pro užívání Havlova jména FITES vyzvala, aby jeho jméno v názvu ceny nepoužíval. Proto bylo nahrazeno jménem alter ega tohoto dramatika, populárním z jeho her.
Za film vzniklý na motivy literárního díla byl Cenou Josefa Škvoreckého odměněn studentský snímek Terezy Kovářové Zoo. Dětská porota ocenila režisérku animovaných Lichožroutů Galinu Miklínovou.
Český filmový a televizní svaz poukázal na vleklou problematiku neúspěšné digitalizace filmových děl, na níž má podle jeho vedení vedle Národního filmového archivu lví podíl ministerstvo kultury. To si vysloužilo zvláštní cenu Zlatý citrón, jelikož dosud nedokázalo rozsoudit spor o způsobu digitalizace filmů ze zlatého fondu kinematografie. Cenu ministru Danielu Hermanovi předali Jiří Menzel a oceněný Jaromír Šofr.
„Jde o problém, který řešíme. Všechno nejde tak rychle, jak bych si přál. S panem režisérem jsme o tom před vysíláním hovořili. Doufám, že jsme na dobré cestě. Určitě si česká kinematografie jako rodinné stříbro zaslouží nejlepší péči,“ uvedl Herman. Podle něj se podobné spory nedají řešit peticemi, ale u kulatého stolu.
Moderátory ceremoniálu v berounském kulturním domě Plzeňka byli herci Dejvického divadla Martin Myšička a Hynek Čermák, svým divákům ho nabídl kanál ČT art.