Čechoslováky odřízla železná opona i od erotických skandálů
Kniha Retro ČS
V roce 2013 vydal Michal Petrov inventární knihu československého socialismu Retro ČS, které její čerstvé pokračování přiděluje pořadové číslo jedna, a byl to hit. Navazující dvojka nejenže dál rozšiřuje záběr reálií poválečných dekád, ale přichází na rozdíl od jedničky na několika místech i s provokativní dávkou ženské nahoty.
Byla právě škola, kde se i socialistické děti setkaly poprvé s erotikou – zejména díky necenzurovaným periodikům z turbulentních let 1968 – 69 a ilegálnímu dovozu lechtivého zboží. Hranice se Západem ale byla spíš nepropustná, a tak publiku v tehdejší ČSSR například úplně unikl skandál, který vyvolala reklamní kampaň na džíny Rifle.
Byla natolik ostrá, že se i na tolerantnějším západě potýkala se zákazy. Stál za ní syn švýcarského faráře Peter Marti a fotograf Bruno Bislang, kteří odhalenými plochami ženské pokožky skutečně nešetřili. V roce 1982 ale zprávy o kontroverzi prakticky neměly šanci přes železnou oponu proniknout, a tak se o ní český čtenář může dočíst až se zpožděním třiatřiceti let.
V kapitole věnované spodnímu prádlu Petrov připomíná další pozdvižení, které na západ od hranic socialistického tábora vzbudila jiná kampaň – tentokrát na smyslnou kolekci Happy Body firmy Triumph. Vyobrazení podprsenek, které na modelky v ještě poměrně konzervativních sedmdesátých letech více prozrazovaly, než by z nich zakrývaly, provázel provokativní slogan „No a?“ a dlužno dodat, že inzeráty působí provokativně dodnes. Kampaň našla právem své zastoupení například i na letošní výstavě Body Talks ve Frankfurtu nad Mohanem, která byla věnovaná století podprsenky.
Autor svými knihami navazuje na svou vlastní práci. Ještě jako šéf zpravodajství ČT stál u zrodu úspěšného televizního cyklu Retro, který se na programu ČT24 vysílal šest let. Dnes už se nevyrábí, ale stále se vysílá z repríz.
Knihu doprovází půldruhého tisíce dobových ilustrací.