Facebook zablokoval marketéra Horáka kvůli vtípku o burkinách

O ČEM SE NESMÍ NA FACEBOOKU PSÁT

Facebook zablokoval marketéra Horáka kvůli vtípku o burkináchNOVÉ
Horák přes Facebook propagoval svoji knihu Kočky jsou vrženy. Foto:

Foto: Jakub Horák

3
Panorama
Tereza Vilímová
Sdílet:

Lidé si zvykli využívat ve svém podnikání sociální sítě a především Facebook. Přestože síť, která slouží nejen ke komunikaci, sdílení obsahu či cílení reklamy, může kdekterý byznys výrazně vylepšit, zároveň může podnikání i dost znepříjemnit. Jako ilustrační případ lze použít to, co se stalo producentovi a marketérovi Jakubu Horákovi. Ten si jako jeden z propagačních kanálů pro svoji knihu vybral právě Facebook, ten mu ale kvůli jednomu příspěvku o burkinách zablokoval nejen facebookový profil, ale také s ním spojenou komunikační platformu Messenger. 

„Dostal jsem ban za úvahu o burkinách. Člověk vlastně ani neví, jestli to bylo nahlášené od zastánců burkin, nebo jejich odpůrců, ale v každém případě mě zablokovali na třicet dnů,“ uvedl Horák. Facebook totiž blokuje příspěvky, které někdo označí za urážející nebo obtěžující, takzvaně je nahlásí, nebo příspěvky, které on sám vyhodnotí jako nevhodné. Trestů přitom může následovat několik. Nejdříve se člověk dozví, že „porušil zásady komunity“ a poté následuje zákaz na den, týden nebo i měsíc a posledním krokem může být dokonce smazání celého účtu.

 

Problém přitom je, že řada lidí si přes svůj facebookový profil založí i stránky pro svojí firmu, platí si přes ně reklamu nebo komunikuje s klienty. Stačí ale zveřejnit jednu „nevhodnou“ fotku nebo příspěvek a člověk může dostat zákaz, který ale ovlivní i jeho podnikání. Nově přitom Facebook blokuje také komunikaci přes Messenger.

Horák přes Facebook propagoval svoji knihu Kočky jsou vrženy.
Horák přes Facebook propagoval svoji knihu Kočky jsou vrženy. Foto:

Foto: Jakub Horák

„Když mě zablokovali, zjistil jsem, že mi ani nejde posílat zprávy přes Messenger. Už jsem jednou byl zablokovaný kvůli nějaké fotce, ale tohle se mi ještě nestalo. Já ale zrovna propaguji svoji knížku Kočky jsou vrženy a s více než stovkou lidí jsem se domlouval právě přes Facebook a Messenger. Nebo mi lidé píšou, jakou chtějí velikost trička a já jim nemůžu napsat,“ popsal Horák.

Co je ještě horší, že Messenger s největší pravděpodobností ostatní uživatele neupozorňuje, že daný člověk má zákaz. Ten si navíc zprávy může přečíst, ale nemůže na ně odpovědět. „Ti lidé, kteří mi píšou, vidí, že si tu zprávu přečtu. Ale já jim nemůžu odpovědět, takže to vypadá, že na ně kašlu a záměrně jim neodpovídám,“ dodal Horák, podle kterého je o to horší to, že na něm Facebook vydělal. „Platili jsme si přes ně i reklamu, takže z toho měli i peníze,“ uvedl.

Obchoduj, prodávej, podnikej…

Sám Facebook se přitom snaží lidi lákat, aby na sociální síti obchodovali. V rámci uživatelských skupin, které měsíčně navštíví 550 milionů lidí z celého světa, lidé mohou prodávat a nakupovat různé zboží. A nově také představil Facebook tržiště Marketplace, na kterém budou lidé moci prodávat a kupovat použité zboží. Bude tak konkurovat stránkám jako Sbazar, Bazoš, Annonce nebo Aukro. Služba funguje od loňského podzimu, ale zatím byla dostupná v šesti zemích včetně USA. Nyní se rozšiřuje do Česka a dalších 16 zemí.

Společnosti si je přitom své moci vědomá a i proto se snaží služby stále vylepšovat a rozšiřovat. Na Facebooku totiž fungují dvě miliardy lidí. „Dosáhli jsme nového milníku: na Facebook se nyní každý měsíc připojují a vytvářejí komunity dvě miliardy lidí,“ uvedla na svých webových stránkách firma. První miliardu uživatelů zaznamenala v roce 2012.

Uživatelé Facebooku si mylně myslí, že profil, který si vytvořili, je jejich vlastnictvím. Pravda je taková, že vše, co na síti zveřejní, podléhá pravidlům společnosti Facebook a ten s tím může nakládat, jak sám uzná za vhodné. Člověk se může jen těžko bránit, protože už tím, že síť používá, souhlasí s jejími pravidly. Navíc za to „být na Facebooku“ ani nic neplatí.

Stačí i „nahatá“ socha

Facebooku nebo některým uživatelům vadil Horákův příspěvek o burkinách. „Napsal jsem o burkinách, že možná je to pro ženy z islámského kulturního okruhu vlastně revolučně nový oděv, podobně jako bikiny svého času u nás, a pro ně jediná možnost, jak se mohou na pláži vůbec vykoupat. A pokud si přejeme kulturní pokrok a emancipaci, tak bychom je za burkiny neměli tak kritizovat, i když z představy žen v burkinách zrovna dvakrát neskáčeme radostí do stropu. Protože jinak by jim jejich manželé nedovolili koupat se vůbec, a byly by z nich špindíry,“ popsal Horák.

Českého herce Jiřího Maryška, který působí v Činoherním studium v Ústí nad Labem, v posledních dnech také zablokovali a shodou okolností to bylo také kvůli příspěvku s burkinami. Maryška zveřejnil fotku ženy v burkinách, „odkryl“ jí ale poprsí. Facebook, respektive robot, takové fotografie rozpozná a okamžitě je maže či uživatele blokuje.

Foto:

Foto: Jiří Maryško

Kvůli tomu ale vznikají i dost kuriózní případy. Například takto Facebook zablokoval fotografii sochy Neptuna z italské Bologni nebo snímek sochy Malé mořské víly v Kodani. Nepříjemnou zkušenost s Facebookem měla i Američanka, která se vyfotila, jak kojí dvě děti.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Facebook zablokoval ECHO24 za post o svobodě slova a hrozbě kriminálu

Facebooku raketově stoupá zisk. Meziročně o více než 70 %

Nacismus na Facebooku? Policie nezákonně prohledala byt šéfa bavorské AfD Bystroně

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články